Gå til innhold

Hvem får mest utbytte av Cymbalta?


Gjest cymbalta

Anbefalte innlegg

Gjest cymbalta

Det er en medisin jeg ikke vet så mye om. Jeg går på Cipralex og lamictal , men har hørt at Cymbalta kan være bedre for bipolare enn andre SSRI-preparater.

jeg har ingen psykiater ,min onkel, har sagt han kan skrive under på skjemaet til helfo, hvis jeg vil prøve den. (han er psykiater).

Bør jeg forsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Cymbalta er et SNRI, og av andre medikamenter ligner det mest på Efexor. Efexor er et SSRI opp til ca 150 mg. Da begynner NA-virkningen å slå inn.

Hos Cymbalta er det en blandet og balansert serotonin/NA-virkning uansett dose.

I og med den doble virkning, kan SNRI i mange tilfeller være bedre enn SSRI. For BP1 er imidlertid faren for omslag til mani større enn ved bruk av SSRI.

Hvem får best utbytte av Cymbalta? Det kan jeg dessverre ikke svare på. Det er individuelt, og en får ikke svaret før en prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si for meg selv at Cymbalta virket bedre mot både angst og depresjon da jeg brukte det. Mindre bivirkninger (for min del) enn av Efexor. Har bp2, og bruker kun stabiliserende nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cymbalta

Cymbalta er et SNRI, og av andre medikamenter ligner det mest på Efexor. Efexor er et SSRI opp til ca 150 mg. Da begynner NA-virkningen å slå inn.

Hos Cymbalta er det en blandet og balansert serotonin/NA-virkning uansett dose.

I og med den doble virkning, kan SNRI i mange tilfeller være bedre enn SSRI. For BP1 er imidlertid faren for omslag til mani større enn ved bruk av SSRI.

Hvem får best utbytte av Cymbalta? Det kan jeg dessverre ikke svare på. Det er individuelt, og en får ikke svaret før en prøver.

''I og med den doble virkning, kan SNRI i mange tilfeller være bedre enn SSRI. For BP1 er imidlertid faren for omslag til mani større enn ved bruk av SSRI.

''

Hvordan er det med bipolar 2 og hypomanier ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selv på cym

''I og med den doble virkning, kan SNRI i mange tilfeller være bedre enn SSRI. For BP1 er imidlertid faren for omslag til mani større enn ved bruk av SSRI.

''

Hvordan er det med bipolar 2 og hypomanier ?

Det bør gå helt greit ved BP2 og SS i tillegg. Sier min psyk og erfaring. En ekstra bonus er også at den har effekt mot smertetilstander (vet ikke om du har det da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...