Gå til innhold

antall sigaretter

Anbefalte innlegg

Jeg har røyket i snart 15 år, og har de siste årene vært oppe i 17-20 sigaretter daglig (mildt merke). Har tidligere forsøkt å slutte, men begynt igjen. Denne gangen har jeg tenkt å starte røykeslutten på en litt mer rolig måte, dvs. at jeg trapper ned antall sigaretter daglig.

Mitt spørsmål er; reduseres faren ved røyking betraktelig når man røyker 10 om dagen i stedet for 20?

Det hadde vært fint om det var slik, og jeg er spent på svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37287-antall-sigaretter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

En vanlig måte å beregne risikoen for å bli rammet av sykdommer som følge av røyking er å kalkulere antall såkalte sigarettpakkeår. Dette tallet får man ved å multiplisere det gjennomsnittlige antall sigarettpakker (= 20 sigaretter) man har røykt daglig med det antall år forbruket har vedvart.

En pakke sigaretter daglig i for eksempel 30 år gir således 30 sigarettpakkeår. Risikoen for å bli rammet av lungekreft som følge dette forbruket er cirka 14 ganger (eller 14000 prosent) større enn hos en ikke-røyker.

To sigaretter per dag tilsvarer 0,1 pakke og en tilsvarende lavere risiko. Etter 30 år blir det tre sigarettpakkeår og en risiko på 1,4 (eller 140 prosent). Ved fem sigaretter en gang uken er økningen på 1,07 (eller 107 prosent).

Beregninger av risiko for lungekreft ved et moderat tobakksforbrukk er usikre. Det er imidlertid viktig å huske på at røyking innebærer risiko for en rekke andre helseskader i tillegg til kreft i luftveiene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37287-antall-sigaretter/#findComment-142599
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...