Gå til innhold

"Nummen" i hendene


Anne2001

Anbefalte innlegg

De siste ukene har jeg ofte fått en litt "nummen" følelse i hendene. Kan dette ha noe med dårlig blodsirkulasjon å gjøre, og kan dette i tilfelle skade fosteret?

Jeg er 23 uker på vei, og fødte 5 uker for tidlig i første svangerskap (uten noen synlig grunn).

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok opp det samme med min jordmor. Hun sa det skyldes at man ble hoven i håndleddene pga væskeansamlinger, slik at blodet får trangere passasje til gjennomstrømming. Det er visst helt ufarlig, om enn litt plagsomt - spesielt om du våkner midt på natten av at fingrene har sovnet bort fordi man har sovet på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det hender at man p.g.a. vannansamlinger i kroppen får litt for trang passasje til nervene som går ut i hendene. Det medfører en følelse av nummenhet og gjerne ubehag. Det er ikke så mye å gjøre med dette, men det kan hjelpe å ta litt fingergymnastikk med hendene over hjertehøyde, eller over hodet. Det er overhodet ikke farlig for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...