Bolt Skrevet 21. oktober 2001 Del Skrevet 21. oktober 2001 Hei. Jeg er en mann på 29 som har fått diagnosen hjertearytmi. Spurte deg for en tid tilbake om dette med flytting av arytmibehandling for andre deler av landet enn Østlandet. Fikk et flott og raskt svar der. Nå er jeg blitt innkalt til ablasjonsbehandling. Det jeg lurer på er; Hvordan gjøres inngrepet - varighet, narkose, innleggelse etc. I tillegg lurer jeg på om det er påkrevet med sykmelding etterpå, i tilfelle hvor lenge? Hvor effektivt er ablasjon? Håper på svar. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37338-ablasjonsbehandling-dr-s%C3%B8yland/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 Svar til Bolt. Ablasjon gjøres ved hjelp av elektroder (kunst-stoff-belagte ledninger) som føres via årer fra lysken og på armene til bestemte steder i hjertet. Ved hjelp av avansert elektronisk utstyr kan man detektere og påvise de eventuelle ekstrabaner/ledninger eller punkter som igangsetter og muliggjør rytmeforstyrrelsen i hjertet. Når en slik bane er påvist, kan man ved hjelp av såkalt radiofrekvensenergi "svi" av den aktuelle banen, og dermed eliminere muligheten for at rytmeforstyrrelsen kan oppstå igjen. Ofte er det vanskelig å finne disse banene, og ikike sjelden er det fler av dem. Prosedyren gjøres med lokalbedøvelse der hvor elektrodene settes inn, ellers er pasienten våken og kan følge med på alt som skjer, alternativt høre på musikk, eller sove naturlig. Man kjenner ikke noe som helst av det som foregår på innsiden. En ablasjonsprosedyre kan være litt av et maratonløp, i verste fall opp mot 8 timer. De fleste er imidlertid over på 2-4 timer. Men - det er som sagt ingen smerte forbundet med en ablasjon, og det er vanligvis ikke nødvendig med særlig sykmelding. Suksessprosenten ved ablasjon varierer med hvilken form for tilstand som foreligger, og det bør du ta opp med legene på ditt sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37338-ablasjonsbehandling-dr-s%C3%B8yland/#findComment-144801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bolt Skrevet 15. november 2001 Forfatter Del Skrevet 15. november 2001 Svar til Bolt. Ablasjon gjøres ved hjelp av elektroder (kunst-stoff-belagte ledninger) som føres via årer fra lysken og på armene til bestemte steder i hjertet. Ved hjelp av avansert elektronisk utstyr kan man detektere og påvise de eventuelle ekstrabaner/ledninger eller punkter som igangsetter og muliggjør rytmeforstyrrelsen i hjertet. Når en slik bane er påvist, kan man ved hjelp av såkalt radiofrekvensenergi "svi" av den aktuelle banen, og dermed eliminere muligheten for at rytmeforstyrrelsen kan oppstå igjen. Ofte er det vanskelig å finne disse banene, og ikike sjelden er det fler av dem. Prosedyren gjøres med lokalbedøvelse der hvor elektrodene settes inn, ellers er pasienten våken og kan følge med på alt som skjer, alternativt høre på musikk, eller sove naturlig. Man kjenner ikke noe som helst av det som foregår på innsiden. En ablasjonsprosedyre kan være litt av et maratonløp, i verste fall opp mot 8 timer. De fleste er imidlertid over på 2-4 timer. Men - det er som sagt ingen smerte forbundet med en ablasjon, og det er vanligvis ikke nødvendig med særlig sykmelding. Suksessprosenten ved ablasjon varierer med hvilken form for tilstand som foreligger, og det bør du ta opp med legene på ditt sykehus. Heisann Takk for svar. Er nå ferdig med inngrepet, og tenkte jeg ville dele mine erfaringer. Det var i utgangspunktet vellykket, men det vil ta 3 mnd før de kunne si det med sikkerhet. Det var som du sa. Jeg lå på bordet i 5,5 time, så det var slitsomt. Fikk litt Stesolid i kanyle før inngrepet, ellers bare lokal bedøvelse av lyskeområdene de gikk inn i. Det ble gjentatt ca 5 ganger under inngrepet. At jeg ikke skulle kjenne noe er en sannhet med solide modifikasjoner. Kjente lite mens de førte elektrodene opp, bortsett fra et par ganger de traff nerver i "sideveggene". Derimot fikk jeg meg noen reale karameller 6-7 ganger når de brant. Jeg brant tilsammen 21 ganger. Fikk morfin før 2 av brenningene pga erfaringsmessige smertefulle steder i hjertet. De brant i 1 minutt pr gang, men måtte avbryte noen ganger pga at smertene ble såpass sterke. Alt i alt var det verst at det var slitsomt å ligge helt stille i så mange timer. Måtte etterpå ligge helt stille i 14 timer pga sårene i lysken. Fikk smertestillende mot rygg/lyske/nakkesmerter på kvelden for å få sove. Nå går jeg på AlbylE (1 mnd) og skal sette sprøyter i mageskinnet en gang per dag i 5 dager med Fragmin, 25000I/E. Er mektig glad de fikk det til, og håper nå at det holder seg bra:-) Så, det var min erfaring med arytmi-behandling Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37338-ablasjonsbehandling-dr-s%C3%B8yland/#findComment-146226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.