Gå til innhold

En bagatell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å si "bipolar lidelse" uten å få en vond smak i munnen. ( Å skrive det er noe helt annet) Psykiatren min bruker det, fastlegen min bruker det, til psykologen har jeg sagt at jeg ikke kan fordra det. Han bare venter på et alternativ. Jeg liker det engelske "mentally challenged", men det hadde vært godt med et norsk ord også.

Skammer jeg meg?Ja og nei. Jeg føler at det ikke dreier seg om meg.

Noen spreke forslag?

Skrevet

''"mentally challenged"''

Dette er ikke det samme som bipolar lidelse eller psykisk sykdom, det betyr psykisk utviklingshemmet og brukes ofte nedsettende.

Skrevet

Dette er ikke det samme som bipolar lidelse eller psykisk sykdom, det betyr psykisk utviklingshemmet og brukes ofte nedsettende.

Sier du det? Det har gått meg hus forbi. Noen geniale forslag for å unngå betegnelsen bipolar? Jeg vet jeg burde fikse det, men det sitter så langt inne.

Skrevet

Sier du det? Det har gått meg hus forbi. Noen geniale forslag for å unngå betegnelsen bipolar? Jeg vet jeg burde fikse det, men det sitter så langt inne.

Hvorfor er det vanskelig for deg å godta det faktiske navnet på sykdommen?

Skrevet

Hvorfor er det vanskelig for deg å godta det faktiske navnet på sykdommen?

Jeg vet ikke. Skammer meg. Synes psykdommen er flisespikkeri selvom det har ødelagt halve livet mitt. Har mindreverdighetskomplekser. Når psykiateren min nevner "bipolar" føler jeg at det ikke har noe med meg å gjøre. Men jeg kjenner meg jo så godt igjen! Jeg står på medisiner som betyr alt for meg. Hvorfor kan jeg ikke bare være normal? Men hva er normal?

Skrevet

Jeg vet ikke. Skammer meg. Synes psykdommen er flisespikkeri selvom det har ødelagt halve livet mitt. Har mindreverdighetskomplekser. Når psykiateren min nevner "bipolar" føler jeg at det ikke har noe med meg å gjøre. Men jeg kjenner meg jo så godt igjen! Jeg står på medisiner som betyr alt for meg. Hvorfor kan jeg ikke bare være normal? Men hva er normal?

Her var det litt av hvert. Kanskje du skal bruke litt mer tid på å forstå hvorfor du motsetter deg navnet på sykdommen, i stedet for å komme opp med alternativer?

Om det forslaget er uaktuelt, så kan du kanskje kalle det "mentale/psykiske utfordringer" eller lignende. Dog tror jeg det er langt mindre stigma forbundet med den spesifikke sykdommen enn slike vage hentydninger.

Gjest Purple sky
Skrevet

''Dette er ikke det samme som bipolar lidelse eller psykisk sykdom, det betyr psykisk utviklingshemmet og brukes ofte nedsettende.''

Oh dear, tenkte da jeg leste uttrykket at det var jo snilt og dekkende for de fleste av oss vanlige dødelige, *host*

Skrevet

''Jeg føler at det ikke dreier seg om meg. ''

Hva er det du strever med, da? Kall det for det.

Skrevet

''"mentally challenged"

Dette er ikke det samme som bipolar lidelse eller psykisk sykdom, det betyr psykisk utviklingshemmet og brukes ofte nedsettende.''

Å? Jeg trodde "mentally challenged" betydde mentalt utfordret eller noe. Mentally challenges betyr mentale utfordringer.

Har aldri hørt dette brukt om psykisk utviklingshemmede før. Mentally retarded, derimot...

Skrevet

''"mentally challenged"

Dette er ikke det samme som bipolar lidelse eller psykisk sykdom, det betyr psykisk utviklingshemmet og brukes ofte nedsettende.''

Å? Jeg trodde "mentally challenged" betydde mentalt utfordret eller noe. Mentally challenges betyr mentale utfordringer.

Har aldri hørt dette brukt om psykisk utviklingshemmede før. Mentally retarded, derimot...

''Har aldri hørt dette brukt om psykisk utviklingshemmede før. Mentally retarded, derimot...''

Nitty gritty har rett. Mentally challenged er en eufemisme for mentally retarded.

Skrevet

''"mentally challenged"

''Mentally challenges''

Dette gir ikke mening, du mener nok "mental challenges". Og ja, dette betyr mentale utfordringer, men det er ikke noe jeg hører brukt ofte.

Forøvrig har jeg rett, som frosken sier :)

Skrevet

''Mentally challenges''

Dette gir ikke mening, du mener nok "mental challenges". Og ja, dette betyr mentale utfordringer, men det er ikke noe jeg hører brukt ofte.

Forøvrig har jeg rett, som frosken sier :)

Ok, og god jul til deg.

Skrevet

''Har aldri hørt dette brukt om psykisk utviklingshemmede før. Mentally retarded, derimot...''

Nitty gritty har rett. Mentally challenged er en eufemisme for mentally retarded.

Eufemisme... ok?

Ja, da så.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...