Gå til innhold

Asthma bronchiale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått diagnosen Asthma bronchiale. Bronkiektasier.

Jeg bruker pulmecort morgen og kveld.

Atrovent 4 ganger om dage.

Servent morgen og kveld, i tillegg har jeg Bricanyl inntill 6 doser om dagen.

Spørsmål:

1. jeg synes jeg bruker mye medisin, hvordan påvirker all denne medisinen lungene og resten av kroppen min.

2.Jeg er 38 år,vil min tilstand gradvis bli verre med årene.

3. Hva kan jeg selv gjøre for å påvirke denne sykdommen slik at jeg får mindre plager.

4.Hva kan jeg gjør for å få bedre lunge kapasitet.

Jeg trener ikke fast men går lange og korte turer, går på ski om vinteren(bruker Jonas maske når det er kaldt).Jeg har prøvd å løpe men blir fort sliten og kommer meg ikke langt 3 - 4 km. Jeg har i stede prøvd rollerblads det går bra, kommer meg lengre av sted ca 10 km.

5. Jeg elsker å dykke, har sluttet nå, men hva med fridykking er det farlig.

6. Hvordan påvirker astmaen hjerte, Jeg har høy hvilepuls

ca 80 men i perioder 88.

mange spørsmål.

Hilsen

En glad gutt

Wenke Lunde, Sykepleier
Skrevet

Mht din astma bruker du helt greie medisiner, det er mange astmatikere som må bruke flere slag. Det høres ikke farlig ut for meg.Dykking anbefales jo ikke for astmatikere, fordi astma kan utløses i stressituasjoner, av kulde osv, noe du vel opplever i dypet. Hva din fridykking går ut på, vet jeg ikke, men som sagt anbefales ikke dykking. Hvilepulsen din kan være høy pga astmamedisinen Bricanyl, den har som bivirkning hjertebank. Det er ikke alle pasientene som reagerer slik på den, men altså noen. Du kan måle pulsen når du er sikker på at denne medisinen er ute av kroppen - ca 3-4 timer etter siste dose. Hvis du da merker at du er bedre, kan du be din lege om en annen astmamedisin som ikke gir denne bivirkning. Atrovent gir ikke denne bivirkning. Det at du trener, er bare av det gode. Astmatikere trenger lengre tid på oppvarming og nedtrapping, og prøv å holde deg unna tåke ( fuktig, skitten luft) når du skal trene. Jonas-masken hjelper deg et godt stykke på vei, men ikke utsett deg for de værste værtypene hvis du merker at du reagerer negativt.

Mht dine bronkiektasier, må jeg snakke litt med ekspertene før jeg gir deg råd, så jeg kommer tilbake snarest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...