Gjest (Anonymous) Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 Til Legen Jeg har en datter på niogetthalvt år som for fire dager siden viste meg en tunge jeg ikke har sett maken til. Den hadde tre store (som en voksen leillefingernegl) flekker som så røde og hissige ut. Ikke blemmer men flkekker. Det var sårt og vondt og hun hadde lite lyst å spise eller ha noe i munnen. Jeg er selv svært forkjølet og har influensa. Jeg har hørt om ett virus kallt hand, mouth and feet... et eller annet. kan det være det? Og bør vi oppsøke lege, og hva er behandlingen? Ut over dette er hun frisk som en fisk, bare litt blek og slapp. Men er de t mitt influensavirus som har slått til på henne? Jeg jobber innen helsevesen og er i daglig kontakt med mange mennesker. Takknemlig for svar Mor til tre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37388-kan-legen-svare/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 Flekker på tungen kan skyldes såkalt geografisk tunge. Slike flekker er som regel gråvhite i kantene og forandrer utseende fra dag til dag. De har en uregelmessige form og ser derfor ut som kartegninger, derav navnet geografisk tunge. Noe sviing og ubehag forekommer, men oftest mefører denne medfødte tilstanden ingen plager. Dessverre finnes ingen behandling som fjerner flekkene. En annen mulighet er, som du skriver, hånd-munn-fotsykdom. Dette utslettet skyldes et virus, er forbigående og flere barn i nærmiljøet er gjerne smittet samtidig. Utslettet forekommer gjerne i munnen, i hendene og under føttene. En soppinfeksjon kan også forårsake en rød og irritert tunge. Mitt råd er at du lar legen dere bruker undersøke datteren din slik at dere kan få stillet en sikker diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37388-kan-legen-svare/#findComment-142227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.