Gjest ambrose Skrevet 22. desember 2011 Skrevet 22. desember 2011 Er det blitt mer vanlig at også gutter utdanner seg til dette idag? Om det er et fåtall av gutter i yrket - får de lettere jobb enn jenter? Jeg bare lurer... 0 Siter
BobbyPeru Skrevet 22. desember 2011 Skrevet 22. desember 2011 Det er alt for få gutter i den bransjen. Det samme gjelder førskolelærer. 0 Siter
Gjest Gift med mannlig sykepleier Skrevet 22. desember 2011 Skrevet 22. desember 2011 Det er iallefall flere gutter som tar helsefag på videregående nå enn bare for noen få år siden. Det er nok også flere gutter/menn som tar sykepleier/vernepleier enn tidligere. Innen enkelte deler av helsesektoren er det nok noe lettere å få jobb som mann, f.eks hjemmesykepleien, akuttmedisin og i en del tyngre grupper, bl.a innen psykiatrien. Men generelt sett er det nok "noe" lettere for menn da man ønsker flere menn i yrket. Er selv gift med en sykepleier og han ble oppringt og spurt om han kunne ta en jobb i hjemmesykepleien. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 23. desember 2011 Skrevet 23. desember 2011 Da jeg startet på sykepleieutdanningen (2008), var det 6 gutter i en klasse med 85 elever. Da vi sluttet (2011) var det 2 gutter igjen - og begge har fått seg 100% stillinger - fast 0 Siter
Gjest Hilsen professoren Skrevet 23. desember 2011 Skrevet 23. desember 2011 Virker som det blir mer vanlig og akseptert med gutter, men fremdeles er jentene sterkest representert. Jeg tror noe av grunnen til at få gutter velger sykepleierutdanningen er lønnsnivået og arbeidstidene, man er ikke garantert en 8-16-jobb her, man må kanskje jobbe natt, helg, høytider... ofte må man bare ta det man får, ikke sikkert er man garantert full jobb heller. Da forstår jeg godt de fleste gutter heller vil velge ingeniøryrker. Det ligger vel litt genetisk også (bare en teori altså)... menn er mer matematisk anlagt, dertil er ingeniøryrket med fysikk og matematikk perfekt for de, her strever ofte jentene mer, samtidig er de mer empatiske og omsorgsfulle - og har derfor en tendens til å velge omsorgsyrker. 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 23. desember 2011 Skrevet 23. desember 2011 Da jeg startet på sykepleieutdanningen (2008), var det 6 gutter i en klasse med 85 elever. Da vi sluttet (2011) var det 2 gutter igjen - og begge har fått seg 100% stillinger - fast Såpass ja Takk for svarene i denne tråden til alle 0 Siter
Gjest Dama til sykepleieren Skrevet 23. desember 2011 Skrevet 23. desember 2011 Kjæresten min er sykepleier og han har også mange kolleger/kompiser som er sykepleiere. Tror det blir mer og mer vanlig og akseptert for gutter. Gutter velger nok derimot mer "kjønnsnøytrale" jobber, som innen psykiatrien eller en sykehusavdeling med "status", som hjerteavdeling eller intensiven/akutten. Ser også at mange mannlige sykepleiere velger å jobbe i vikarbyrå hvor de tjener mer. Eller som selstendig næringsdrivende (feks selger sine tjenester i eget "byrå") Mannlige sykepleiere er også ofte flinkere å lønns forhandle enn kvinnelige sykepleiere, og tjener derfor i mange tilfeller mer enn kvinner i de samme jobbene :-/ Det sistnevnte gjelder også kjæresten min. Sykepleierene fikk mer omfattende ansvarsområder på arbeidsplassen hans. Så han gikk til lederen og sa han kom til å si opp om, om han ikke gikk opp i lønn mtp på økt arbeidsmengde. Han fikk det som han ville. Han fikk samtidig munnkurv fordi kollegaene ikke måtte få vite han fikk bedre lønn enn dem :-/ 0 Siter
Gjest Mor`s beste Skrevet 23. desember 2011 Skrevet 23. desember 2011 Det er manko på menn i helseyrker!! Spes hj.pl og spl, menn er svært attraktivt når det kommer til jobb 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.