inac Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 Har vært plaget i det siste med tung pust og hosteanfall+slim når jeg anstrenger meg, og noen ganger uten å anstrenge meg også. Har også vært plaget med tett nese en god stund (3-4 år) og merket etter hvert at det ble ekstra ille når jeg var plasser med mye støv ol. Fikk Flutide Nasal for dette og det hjalp.Nå har vi bodd i 2 år i et gammelt hus med vegg-til-veggtepper i alle rom + mugg og råte på badet. (Er nå flyttet!)Er dette grunnen til mine plager? Har vært hos min lege og fått flutide 250x2 når jeg er forkjøla, og ventoline 250x2 når jeg trenger det. Flutiden virka fint ved forkjølelse, ble mye mindre slimete og fortere helt frisk. Ventolin virker av og til, men noen ganger er det som om den ikke hjelper slik den skal. Bruker diskus, men synes jeg har bra teknikk.. Det føles noen ganger som jeg ikke får trukket pusten helt ned i lungene. Er takknemlig for svar på dette som ble et litt langt innlegg! Kan tilføye at det er en del Astma og allergi i familien min.(Bror, tanter,søskenbarn) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37401-astmaeller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 For å begynne med det siste: når det er mye astma/allergi i familien, er sjansene store for at også du har noe av det. Og det kan absolutt høres slik ut på din beskrivelse. Du reagerer på gamle hus m/støv og mugg, noe som lett kan være utløsende årsak til en latent astma. Neser skal også behandles ved astma. Flutide har gjort deg godt, og Ventolin til tider, men ikke alltid. Vi pleier å si at når den blå medisinen, som Ventolin, som er en medisin astmatikere tar mot anfall der og da, ikke virker tilstrekkelig, er det et tegn på at astmaen er i en dårlig fase og at pasienten trenger større doser Flutide, altså 2 inhalasjoner morgen og kveld istedenfor 1 morgen og kveld.Det er ikke lett å stille astmadiagnoser, så du bør ta med deg alle fakta til din lege og be om lungefunksjonsprøver - pusteprøver - for å se om diagnosen kan bekreftes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37401-astmaeller/#findComment-142429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.