Gå til innhold

Vondt i ilke


Lillemus

Anbefalte innlegg

Jeg har en ilke på den ene foten, altså sånn at leddet nedenfor storetåa ser ut som det har "sklidd" utover slik at foten blir bredere foran enn den normalt skal være.

De siste par årene har denne ilken innimellom gjort vondt, inni foten på en måte. Ikke hele tiden, men jeg må bare innrømme at det skjer stadig oftere og det har ingen sammenheng med om jeg går på foten eller sitter stille.

Kan dette være symptomer på en eller annen form for gikt? Det er altså ikke i selve tåen, men nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, der er utysket. Min søster har noen helt fryktelige slike, føttene hennes er omtrent misdannet, men hun har ikke smerter i sine, noe jeg altså har. Det er ikke veldig plagsomt ennå, men jeg får ta det opp med legen ved anledning. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, der er utysket. Min søster har noen helt fryktelige slike, føttene hennes er omtrent misdannet, men hun har ikke smerter i sine, noe jeg altså har. Det er ikke veldig plagsomt ennå, men jeg får ta det opp med legen ved anledning. :o)

Opererte min for noen år siden. Smarteste trekket jeg har gjort i mitt liv. Toa er blitt aldeles fin og helt smertefri, selv på 14cm høye spikerhæler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opererte min for noen år siden. Smarteste trekket jeg har gjort i mitt liv. Toa er blitt aldeles fin og helt smertefri, selv på 14cm høye spikerhæler.

Jeg har jo aldri brukt for trange sko eller høye heler så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg har fått dette egentlig. Har ikke så mye plager ennå at operasjon er aktuelt heldigvis. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hallux valgus

Sånn har jeg, men en lett grad. Kjenner vanligvis lite til det, men går jeg lenge med høye hæler og trange sko kjenner jeg det...

Arvet etter bestemoren min, hun er og plaget med det.

En venninne av meg opererte tåen pga hun var så plaget med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hallux valgus

Jeg har jo aldri brukt for trange sko eller høye heler så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg har fått dette egentlig. Har ikke så mye plager ennå at operasjon er aktuelt heldigvis. :o)

Tror nok det er litt arvelig.

Jeg merket dette da jeg var rundt 14 år,

kanskje spesielt når jeg gikk i trange sko, men hadde det nok fra før, merket det bare bedre med trange sko. Arvet etter min bestemor.

En liten desformasjon.

Men det å gå med trange sko, høye hæler over tid kan nok på sikt øke desformasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er litt arvelig.

Jeg merket dette da jeg var rundt 14 år,

kanskje spesielt når jeg gikk i trange sko, men hadde det nok fra før, merket det bare bedre med trange sko. Arvet etter min bestemor.

En liten desformasjon.

Men det å gå med trange sko, høye hæler over tid kan nok på sikt øke desformasjonen.

''Men det å gå med trange sko, høye hæler over tid kan nok på sikt øke deformasjonen.''

Jeg har aldri brukt for trange sko eller sko med høye heler så grunnen ligger ikke der. :o) Tror det må være arvelig for jeg mener å huske at min mor også hadde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo aldri brukt for trange sko eller høye heler så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg har fått dette egentlig. Har ikke så mye plager ennå at operasjon er aktuelt heldigvis. :o)

Det er arvelig. Minstemannen min har også og så så jeg i sommer at fetteren min har også. Venninna mi og mora hennes, du sier jo at søstra di har det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det å gå med trange sko, høye hæler over tid kan nok på sikt øke deformasjonen.''

Jeg har aldri brukt for trange sko eller sko med høye heler så grunnen ligger ikke der. :o) Tror det må være arvelig for jeg mener å huske at min mor også hadde dette.

Jeg har alltid slitt med hallux valgus i begge føtter, og jeg har ikke gått med trange sko. Ikke er det noen i familien som har slitt med hallux heller, så hvorfor jeg har fått det aner jeg ikke.

Men jeg har i hvert fall operert i begge føttene, og skal operere i den ene foten på nytt igjen da den første operasjonen ikke var vellykket, det er fremdeles kul der, og tåa er skeiv og vond ennå.

Håper en operasjon vil hjelpe på foten din senere eventuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid slitt med hallux valgus i begge føtter, og jeg har ikke gått med trange sko. Ikke er det noen i familien som har slitt med hallux heller, så hvorfor jeg har fått det aner jeg ikke.

Men jeg har i hvert fall operert i begge føttene, og skal operere i den ene foten på nytt igjen da den første operasjonen ikke var vellykket, det er fremdeles kul der, og tåa er skeiv og vond ennå.

Håper en operasjon vil hjelpe på foten din senere eventuelt. :)

''Men jeg har i hvert fall operert i begge føttene, og skal operere i den ene foten på nytt igjen da den første operasjonen ikke var vellykket, det er fremdeles kul der, og tåa er skeiv og vond ennå.''

Det er det jeg alltid har hørt da, at en operasjon i mange tilfeller ikke gjør saken noe bedre, så jeg håper ikke jeg blir så plaget at det blir nødvendig.

Håper den neste operasjonen hjelper deg! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, der er utysket. Min søster har noen helt fryktelige slike, føttene hennes er omtrent misdannet, men hun har ikke smerter i sine, noe jeg altså har. Det er ikke veldig plagsomt ennå, men jeg får ta det opp med legen ved anledning. :o)

Jeg har også det der på den ene foten, uten noen forklarlig årsak.

Den gjorde veldig vondt i en periode tidligere i år. Jeg brukte min vanlige metode - fortrengning - og det virket etter en god stund. Det betyr ikke at jeg ikke merker noe til den i det hele tatt, men det er ikke smerter på samme måte.

Jeg har også hørt at man ikke opererer hvis det ikke er helt ekstremt, fordi det ikke hjelper noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo aldri brukt for trange sko eller høye heler så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg har fått dette egentlig. Har ikke så mye plager ennå at operasjon er aktuelt heldigvis. :o)

Mannen min har det også, og han pleier aldri å gå med høye hæler...

Det kan lindre å legge noe mellom stortåa og nabotåa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annlovinda

Jepp, der er utysket. Min søster har noen helt fryktelige slike, føttene hennes er omtrent misdannet, men hun har ikke smerter i sine, noe jeg altså har. Det er ikke veldig plagsomt ennå, men jeg får ta det opp med legen ved anledning. :o)

Jeg har også en slik på den ene foten. I perioder er den ganske så vondt, men det gir seg gjerne igjen. Men kjenner det allikevel innimellom da

Har snakket med legen om den .- og han anbefaler ikke å operere den før den er så ille at jeg må. Det er ikke alltid en operasjon gjør deg smertefri heller sier han. I tillegg er det ganske vondt etter operasjon har jeg hørt - men det er sikkert forskjellige erfaringer på det området også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har det også, og han pleier aldri å gå med høye hæler...

Det kan lindre å legge noe mellom stortåa og nabotåa.

Hehe, tror du 15-åringen min går med høye heler da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...