Gå til innhold

Dricker min vän för mycket?

Anbefalte innlegg

Gjest Sufferbank
Skrevet

Hej Doktor Online!

En manlig 42-årig vän till mig dricker ca 8-10 halvlitersburkar starköl (5 procentig)två till tre helger i månaden. Detta har han gjort sedan han var tonåring. Han dricker aldrig på vardagarna och när han dricker blir han glad och uppsluppen (han blir aldrig arg eller beter sig illa). Dagen därpå är han bakfull och ligger till sängs nästan hela dagen. Han berättar för mig att han har svårt att tänka sig att inte dricka under helgen och han kan inte tänka sig att dricka ensam. Nästan alla hans vänner dricker så fort de träffas på helgerna och för dem är det naturligt. Nu är jag orolig för min väns hälsa och undrar om han dricker för mycket eller om han kan fortsätta dricka lika mycket utan några risker? Snälla ge mig gärna råd! Tack på förhand!

Skrevet

hmmm 42 år? jaja da liker vel han leve sånn. man er ansvarlig for sin egen livsførsel og gjør det man ønsker i den aldren antar jeg.

Har han bedt om hjelp? får ikke akkurat inntrykk av det. Aksepter eller trekk deg unna, du kan ikke ta ansvar for en voksen mann!

Skrevet

Hvis han drikker 10 halvlitere 3 ganger i mnd, altså 30 halvlitere i mnd, så kan da dette knapt karaktereriseres som noe alkoholmisbruk.

Fatter ikke hva som er problemet med det her...

Det hadde selvsagt vært noe annet om han drakk disse mengdene daglig.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed
Skrevet

Jeg vil tro at den største risikoen er at han faller og slår seg eller foretar andre uheldige handlinger når han er beruset.

En viss risiko for påvirkning av hjertet foreligger også under rusen og dagen etterpå.

Jeg synes derfor - som deg - at han bør overveie å redusere alkoholinntaket i helgene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...