Gå til innhold

'Hoven' livmor


Ingebjørg

Anbefalte innlegg

Goddag! Jeg er en 41 år gammel kvinne, sunn og frisk, men med en bekymring: For fire måneder siden fikk jeg satt inn hormonspiral. Det fungerer greit nok, men livmoren min svulmer opp til en stor grapefrukt / liten melon hver måned i tre uker etter eggløsning. Brystene er også hovne og ømme, men hovedproblemet er altså livmoren. Jeg er slank og veltrent, så det synes godt utenpå, og buksene mine passer ikke lenger i livet! Anslåtte mål når den er hoven er ca 13 cm i diameter. Den er hard å ta på, ikke smertefull i seg selv, men presser ubehagelig på organene rundt. Bl a må jeg altfor ofte ut og 'skvette'. Må det være slik....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En forstørret livmor tyder på at den inneholder muskelknuter, men de endrer seg ikke fra uke til uke. Hvis magen poser seg ut før menstruasjon skyldes det vanligvis andre forhold enn livmoren, f.eks. oppblåste tarmer. Men uansett kan det være lurt med en sjekk av størrelsen på din livmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forstørret livmor tyder på at den inneholder muskelknuter, men de endrer seg ikke fra uke til uke. Hvis magen poser seg ut før menstruasjon skyldes det vanligvis andre forhold enn livmoren, f.eks. oppblåste tarmer. Men uansett kan det være lurt med en sjekk av størrelsen på din livmor.

Takker for svar. Trenger likevel å utdype litt. Mitt problem er ikke en livmor som 'kommer og går' - vi snakker ikke om gass i tarmene her! - men en livmor som helt bokstavelig er som en stor grapefrukt. Den buler ut så jeg ser ca 3-4 mnd gravid ut, og er fast, klart avgrenset og kan forskyves fra side til side som ett samlet hele. Den fyller rommet fra navlen og ned til skambenet. Nå ble jeg diagnostisert med myom (4-5 cm, livmor 8 cm) for noen mnd siden, da jeg måtte fjerne kobberspiralen operativt pga plutselige smerter. Jeg ble imidlertid forespeilet at hormonspiral ville redusere myomet kjapt og permanent. Er det det motsatte som har skjedd? Har myomet blomstret opp og blitt mye større, tror du? I så fall vil jeg selvsagt kontakte lege. Hvis ikke, foretrekker jeg å slippe å stå på liste hos legen... sist jeg prøvde å bestille tid hos min fastlege, måtte jeg vente i nøyaktig syv uker, og innen den tid hadde jeg vært både på legevakt og poliklinisk...! (ang noe helt annet, ikke relevant). Meget takknemlig for videre svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...