Gå til innhold

nattlig angina, variantangina

Anbefalte innlegg

Stilte et spørsmål for noen uker siden, men har ikke fått svar. Prøver igjen!

I de siste månedene har jeg våknet om nettene med sviende smerte i brystet. I den siste måneden har jeg våknet 3-4 ganger hver natt med brystsmerter. Vanligvis går det fort over, men jeg våkner av det. Jeg begynner også å svette, men det går også fort over. Jeg har vært hos lege som ga meg Isoptin som jeg skal ta to ganger daglig, for å se om tilstanden bedrer seg. Det har den gjort (har brukt tablettene i 5 dager. Våkner fortsatt, men gjerne bare en gang tidlig på morgenen og smerten er "mildere". Jeg har lest at denne form for angina er meget sjelden. Hva kommer dette av, og er det noen risiko for å få f.eks. et infarkt. Jeg skal til videre utredning på sykehus, bl.a. utltralyd av hjertet, fordi jeg for noen år siden fikk påvist fysiologiske lekkasjer på hjerteklaffene. Jeg synes alt tar så lang tid, først har jeg ventet i 6 måneder og nå må jeg sannsynligvis vente igjen. Dette begynner å ta på. Jeg fungerer ok på dagtid, og er i full jobb. Men i ettermiddag kjente jeg plutselig to tak i venstre brystregion, følte meg uvel og pulsen gikk fort. Synes vel at jeg er veldig tålmodig i forhold til behandling - er det noen fare forbunet med symptomene mine tror du.

- dada

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37452-nattlig-angina-variantangina/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Dada.

Jeg trenger flere opplysninger om deg for å kunne gi deg et fyldestgjørende svar. Bl.a. kjønn, alder, arvelig belastning med henblikk på hjertesykdommer, kolesterol og andre fettstoff i blodet, røyking, mosjon, blodtrykk, etc. Regner med at du har data på det meste av dette.

Generelt kan sies at "variant-angina" hos de fleste nok bygger på reelle åreforandringer i hjertet. Man antok tidligere at det var normale årer fordi de så slik ut når man gjorde angiografi (kontrastundersøkelse av hjertets kransårer). Imidlertid vet vi idag at man kan ha tildels betydelige forandringer i årevegger uten at det kan sees angiografiske forandringer.

Det er nok viktig for deg å få klarhet i dette rel. raskt. Jeg antar at det for lengst er gjort en sykkelbelastning med EKG av deg, og at den var negativ (d.v.s. ikke viste noe galt). Dernest ville det kunne være nyttig om du fikk foretatt en båndspillerregistrering av ditt EKG over et eller flere døgn, slik at man kunne få oversikt om det forekommer forandringer i de nattlige perioder du har dine symptomer.

Det virker litt unødvendig at du skal måtte vente et halvt år èn gang til for å få klarhet i dette. Det finnes private sentra flere steder i landet, hvor du kan bli vurdert av kyndige kardiologer, og hvor ventetiden er på 1-3 uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...