Gå til innhold

Mammografi og brystkreft....

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 34 år som er engstelig for å få brystkreft. Det begynte med at jeg for 2 år siden fikk en kul i brystet som ikke var farlig. Etter det har jeg hatt litt angst for denne sykdommen.

Jeg vet jeg har mye kuler og kjertler som er helt normale og som skal være der.

Siden jeg er av den engstelige typen får jeg ta mammografi 1 gang i året for min egen del. Jeg pleier å kjenne over brystene når jeg dusjer også.

Nå leser jeg i avisen at mammografi ikke er bra og ta, at man _kan_ utvikle svulst i sjeldene tilfeller. Hvordan kan det bli det? Jeg ble jo kjempe engstelig, for jeg er så rolig inni meg når jeg vet at jeg kan ta mammografi 1 gang i året, samtidig som jeg kjenner etter kuler.

Er det virkelig sant at det ikke er noe hjelp å ta mammografi? Trodde man kunne se kuler som var kjempesmå jeg.

Jeg ønsker jo gjerne å fortsette å ta mammografi en gang i året da, for det hjelper meg psykisk.Er det veldig skadelig?

Takknemlig for svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37463-mammografi-og-brystkreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg har ikke lest artikkelen du sikter til, men vil tro at risikoen for å utvikle brystkreft på grunn av mammografi er svært liten. Hvis mange kvinner får utført hyppige mammografiundersøkelser, kan man imidlertid tenke seg at enkelte vil kunne bli rammet av brystkreft - til dels på grunn av undersøkelsene.

Ettersom jeg ikke har lest artikkelen uttaler jeg meg på generelt grunnlag. Mitt råd er at du kontakter legen din for en vurdering av om du f.eks. i stedet får utført ultralyd av brystene dine. Det er ikke sjelden en nyttigere brystundersøkelse for unge kvinner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...