Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 26 år gammel jente som aldri tidligere har vært plaget av allergier. I juli i år fikk jeg etter en skogstur et utslett over hele kroppen som først liknet på små myggstikk. Etterhvert utviklet det seg til elveblest, og jeg oppsøkte lege. Jeg var da på ferie i Hellas, så jeg vet ikke nøyaktig hva behandlingen besto i. Men jeg fikk en kortisonsprøyte, og en slags medisin intravenøst som skulle ta bort kløen, og resept på Zyrtec og en salve. Kløen forsvant der og da, og utslettet ble midlertidig bedre.

Etter noen dager kom kløen tilbake. Hele tiden etter dette har jeg vært plaget av en kløe som er så intens at jeg kan våkne om natten og klø helt desperat! Kløen er som regel over hele kroppen, og jeg ser et svakt, rødt, prikkete, spredt utslett. Jeg vet ikke om utslettet kommer FORDI jeg klør, eller om det er der ifra før. Det er vanligvis ikke på hender og føtter lengre. Jeg har heller ikke lenger blemmer.

Fastlegen min ga meg for tre uker siden resept på Kestine, men det hjalp ikke i det hele tatt. Han tok også standard blodprøve for å teste hva jeg kunne være allergisk mot, men prøvene kunne ikke vise noe.

Jeg jobber på et tannlegekontor, men tror ikke jeg har kontakt med allergifremkallende stoffer der. Jeg har behov for å bruke handkrem ofte, kan det væer en årsak? Jeg har ikke spist noe uvanlig, og heller ikke vært på flere skogsturer. Har også begynt å bruke nøytralt vaskemiddel.

Legen min virker ikke spesielt interessert i å finne ut hva årsaken kan være, men for meg er dette veldig plagsomt. For det første sover jeg dårlig pga kløen, for det andre klorer jeg opp huden, og det er meget skjemmende.

Jeg er veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37467-intens-kl%C3%B8e-og-utslett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære lynnda

Dette er nok ikke et allergisk utslett, men det er vanskelig å si akkurat hva det kan være. Du burde få en henvisning til hudlege siden fastlegen din ikke kommer noe videre med å hjelpe deg.

Har du prøvet med Zyrtec igjen siden Kestine ikke hjelper deg?- av og til kan den virke bedre kløstillende, eventuelt et annet antihistamin.

Du kan også smøre utslettet med en mild kortisonkrem eller Eurax - det demper også kløen.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...