Gjest anonym Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Jeg lurte på om du kunne fortelle meg noe om lekkasje på hjerteklaffene? Søsteren min fikk vite at hun hadde en liten lekkasje på hjerteklaffene i fjor, og hun skal inn til ny undersøkelse nå for å se om det har utviklet seg. Hva kan man gjøre hvis det er blitt større lekkasje? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37479-hjerteklafflekkasje/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 Svar til Anonym. Klaffene i hjertet vårt er å sammenligne med rene tilbakestrømsventiler. Det vil si at de lukker fordi blodet forsøker å strømme tilbake etter at hjertet har trukket seg sammen og pumpet blodet ut i sirkulasjonen. I denne lukningsfasen blir det hos oss alle en liten skvett som lekker tilbake. Hos noen vil slik lekkasje bli større, og årsakene kan være forskjellige. Enkelte har en liten medfødt defekt som forårsaker lekkasje, andre får en skade (infarkt, infeksjon, aldersdegenrasjon av klaffer, forkalkning, osv.) som gjør klaffen mindre tett. Når klaffer lekker, vil det medføre at hjertekammeret det lekker tilbake til blir utsatt for et større trykk og blodvolum. Dermed vil dette kammeret kunne bli satt på "strekk" og kan utvide seg, og klaffeapparatet følger da ofte med i denne utvidelsen. På den måten vil lekkasjen kunne øke og medføre ytterligere belastning for hjertet. I ytterste konsekvens vil man måtte operere en slik klaff : den vil kunne strammes opp og beholdes som en naturlig struktur, eller man må sette inn en ny, kunstig ventil. Mange klarer seg imidlertid med medikamentell behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37479-hjerteklafflekkasje/#findComment-143436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.