Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål om passiv røyking og utvikling av astma.

Datteren vår på 15 mnd fikk i sommer pollenallergi (gress/buerot). Hun er plaget med atopisk eksem på hender, knehals og ansikt. Legene sa det var store sjanser for at hun ville utvikle astma siden hun var atopiker. Hverken jeg eller min mann har astma, men mine søsken har diagnosen. Nå har det seg slik at vi skal flytte til min manns familie for en stund og bo i en liten leilighet i kjelleren hos hans foreldre. Det er ikke ordentlig "skille" mellom leilighetene, bare to vanlige innedører. Farmor er storrøyker, og farfar røyker også i perioder. Det lukter ofte røyk i gangene. Jeg har lest et sted at det er 40% sjanse for at en atopiker utvikler astma hvis hun utsettes for passiv røyking. Er det store sjanser for at datteren vår i dette huset vil bli utsatt for passiv røyking, hvor forsiktige bør vi være? og kan vi gjøre noe for å redusere "røyke faren"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37489-passiv-r%C3%B8yking-og-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det er helt opplagt at et lite barn med luftveisproblemer - og alle små barn for den saks skyld - skal holdes unna passiv røyking. Røyking kan utløse astma, og når du sier at flere i familien har sykdommen og at barnet er atopiker, ligger hun godt i løypa for dette om hun også skal utsettes for røyking i store mengder.Passiv røyking er minst like skadelig som det å røyke selv, viser det seg. Hvis det ikke er nok å forklare dette for dem som røyker, og be om at de røyker ute den stunden dere skal bo der, så vet jeg ikke hva jeg skal si. Det er absolutt ikke bra, og jeg ville aldri ha utsatt noe barn for dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...