Gå til innhold

zoloft og graviditet


idifix

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 31 årsom har brukt Zoloft i ca. 9 mnd. Forrige uke var jeg hos min almennlege da jeg trengte antibiotika for en urinveisinfeksjon. Jeg nevnte samtidig at jeg om min mann ønsket oss barn. Fikk da beskjed om å slutte med Zoloft, (trappe ned over 8 uker)etter at legen leste om noen dyreforsøk i legemiddelhåndboken

som tilsa at graviditet og Zoloft var en dårlig kombinasjon.

Jeg kom over innlegget fra NHD til "mel" 26/6, og ble litt bekymret. Hva om jeg slutter med Zoloft, blir gravid og går på en kjempesmell. De siste årene har jeg vært av og på SSRI flere ganger. Forskjellen er som "helvete og paradis".

NHD; tror du det er bedre for meg(og forhåpentligvis foster) at jeg fortsatt står på Zoloft.

Lykkelig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville forsøke helvete en stund. Når barnet er født kan du la være å amme og starte med AD med en gang. Det man finner er at barn født at mødre som bruker AD blir født med abstinens.

Er det sjangs for at du tar ditt eget liv når du er i "helvete"? Får du alt for lite næring i deg?

Hjelper samtaler deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøke helvete en stund. Når barnet er født kan du la være å amme og starte med AD med en gang. Det man finner er at barn født at mødre som bruker AD blir født med abstinens.

Er det sjangs for at du tar ditt eget liv når du er i "helvete"? Får du alt for lite næring i deg?

Hjelper samtaler deg?

Hei,

Jeg føler at livet ikke er verdt å leve når jeg ikke bruker SSRI, men har aldri vært i nærheten av selvmordsforsøk.

Jeg blir helt "satt ut". Klarer ikke å gå på jobb pga, angsten og depresjonen.

Men; hvis det er slik at barnet blir født med abstinenser er jo valget enkelt.

Jeg får satse på at helvete har blitt ett bedre sted enn forrige gang.

Går i gruppeterapi, så jeg har jo noen å støtte meg til.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl

Ja, jeg tror det er bedre for deg at du fortsetter med Zoloft. Det ville jeg anbefalt om det var "min" kvinne som var gravid med "vårt" barn.

Det er riktig at en _enkelte_ ganger kan se forbigående abstinenssymptomer hos barna etter fødsel. Dette er sjelden, relativt ukomplisert og kan forebygges ved tett oppføging mot slutten av svangerskapet.

Det er mange "synsere" ut og går i dette landskapet, og jeg vil advare deg mot diverse råd du kan få fra "halvstuderte".

Jeg synes du kan be legen din henvise deg og mannen din til en time hos en psykiater for å drøfte dette spørsmålet inngående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg føler at livet ikke er verdt å leve når jeg ikke bruker SSRI, men har aldri vært i nærheten av selvmordsforsøk.

Jeg blir helt "satt ut". Klarer ikke å gå på jobb pga, angsten og depresjonen.

Men; hvis det er slik at barnet blir født med abstinenser er jo valget enkelt.

Jeg får satse på at helvete har blitt ett bedre sted enn forrige gang.

Går i gruppeterapi, så jeg har jo noen å støtte meg til.

Takk for svar.

Husk at "synsere" kan bygge sine synsinger på andre psykiatere og legers kunnskaper, som kan gå på tvers av NHD`s. :-)))))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...