Gå til innhold

Omgangssyke eller matforgiftning?


Gjest alarmia

Anbefalte innlegg

Gjest alarmia

I går kveld tinte jeg opp en gryterett som hadde ligget i fryseren en stund. Gryteretten inneholdt bla reker. Jeg var i tillegg litt treig med å spise den etter den var oppvarmet, noe som resulterte i at jeg måtte varme den opp enda en gang. Merket meg ikke noe rart med smaken.

Ca 2-3 timer etter at jeg hadde lagt meg våknet jeg av urolig mage og måtte springe ut på badet og spy og like etterpå rant det andre veien..

Resten av natten slet jeg med store magesmerter,men måtte ikke flere turer ut på badet. I dag har jeg fortsatt hatt litt vondt i magen og vært kvalm (er det fortsatt).

Hva skiller egentlig symptomene ved omgangssyke fra matforgiftning?

Skal på jobb i morgentidlig og lurer jo på om jeg bør holde meg hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Matforgiftning kommer typisk ca. 2-3 timer etter at maten er inntatt. Og symptomene varer ikke lenge, kun noen timer. Omgangssyke skyldes et virus, kan ledsages av feber og vare et par dager.

Det høres ut som du har hatt en matforgiftning, og mest sannsynlig pga av rekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alarmia

Matforgiftning kommer typisk ca. 2-3 timer etter at maten er inntatt. Og symptomene varer ikke lenge, kun noen timer. Omgangssyke skyldes et virus, kan ledsages av feber og vare et par dager.

Det høres ut som du har hatt en matforgiftning, og mest sannsynlig pga av rekene.

''Omgangssyke skyldes et virus, kan ledsages av feber og vare et par dager.''

Hm, jeg kan aldri huske å ha hatt feber ifm omgangsyke og har sjeldent hatt symptomer i mer enn et døgn..

Og jeg er jo fortsatt ikke frisk i magen..

Har hørt det går mye omgangssyke for tiden i området hvor jeg bor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Omgangssyke skyldes et virus, kan ledsages av feber og vare et par dager.''

Hm, jeg kan aldri huske å ha hatt feber ifm omgangsyke og har sjeldent hatt symptomer i mer enn et døgn..

Og jeg er jo fortsatt ikke frisk i magen..

Har hørt det går mye omgangssyke for tiden i området hvor jeg bor..

http://www.vitusapotek.no/Sykdom-og-plager/Mage-og-tarm/Omgangssyke/

http://www.apotek1.no/mage-tarm/matforgiftning?gclid=CJa-haGI4q0CFQUwmAodmSA_OQ

Jeg vet ikke hva du feiler, men linkene overfor forteller i hvert fall hva som er "vanlig" i forhold til de 2 sykdommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alarmia

http://www.vitusapotek.no/Sykdom-og-plager/Mage-og-tarm/Omgangssyke/

http://www.apotek1.no/mage-tarm/matforgiftning?gclid=CJa-haGI4q0CFQUwmAodmSA_OQ

Jeg vet ikke hva du feiler, men linkene overfor forteller i hvert fall hva som er "vanlig" i forhold til de 2 sykdommene.

Takk for linker :)

Men jeg er fortsatt litt usikker, så tror jeg holder meg hjemme imorgen for sikkerhetsskyld, siden jeg jobber på et sykehjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Takk for linker :)

Men jeg er fortsatt litt usikker, så tror jeg holder meg hjemme imorgen for sikkerhetsskyld, siden jeg jobber på et sykehjem..

Støtter deg i din avgjøresle om å være hjemme fra jobb.

For det første kan du være smittefarlig for andre dersom du faktisk har omgangsyke. For det andre så vil du være noe redusert og slapp en stund pga sykdommen - uansett om det er omgangsyke eller matforgiftning.

Omgangsyke vil folk ikke ha. På sykehjem er det ekstra ille om det spres.

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melis36

Kan høres ut som matforgiftning,reagerte veldig på disse rekene du har spist,sjømat er ekstremt skjørt når det fryses ned å tines opp igjen og varmes opp flere ganger. Så rekene er nok synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper på matforgiftning, jeg hadde ikke spist reker som har vært varmet opp, nedkjølt (kanskje har gryteretten stått på bordet en god stund før den havnet i kjøleskapet og deretter i fryseren også?) og deretter tatt opp igjen en god stund (flere mnd?) etter og så varmet et par ganger.

Vanlig kjøtt-gryterett ja, men ikke med reker nei. De blir veldig snart skjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alarmia

Støtter deg i din avgjøresle om å være hjemme fra jobb.

For det første kan du være smittefarlig for andre dersom du faktisk har omgangsyke. For det andre så vil du være noe redusert og slapp en stund pga sykdommen - uansett om det er omgangsyke eller matforgiftning.

Omgangsyke vil folk ikke ha. På sykehjem er det ekstra ille om det spres.

God bedring.

Glad jeg holdt meg hjemmei dag. Har vært redusert i hele dag og har fortsatt litt smerter i magen og blir kvalm etter å ha spist eller drukket. Hadde også diarè i morges. Tenker at om det hadde vært matforgiftning, skulle jeg vært god igjen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alarmia

Kan høres ut som matforgiftning,reagerte veldig på disse rekene du har spist,sjømat er ekstremt skjørt når det fryses ned å tines opp igjen og varmes opp flere ganger. Så rekene er nok synderen.

Har kommet fram til at det må være magevirus, siden jeg fortsatt er kvalm og uvel i magen. Holder meg nok hjemme fra jobb i morgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alarmia

Jeg tipper på matforgiftning, jeg hadde ikke spist reker som har vært varmet opp, nedkjølt (kanskje har gryteretten stått på bordet en god stund før den havnet i kjøleskapet og deretter i fryseren også?) og deretter tatt opp igjen en god stund (flere mnd?) etter og så varmet et par ganger.

Vanlig kjøtt-gryterett ja, men ikke med reker nei. De blir veldig snart skjemt.

kastet opp i natt og har fortsatt vært uvel i mgen i hele dag, så dette er nok mest sannsynlig snakk om et magevirus. Rett og slett en tilfeldighet at jeg fikk det etter å ha spist denne gryteretten. Evt en kombinasjon.

Jeg er forøvrig ikke den eneste på arbeidsplassen min som har vært hjemme med omgangssyke denne helgen og har fått beskjed om å holde meg hjemme til jeg ikke har symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...