Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha vært i NAV systemet siden år 2000 har jeg nå fått innvilget ung uføre.

Har siden år 2000 gått på sykepenger, rehabilitering, attføring og på slutten aap. Og skiftet litt frem og tilbake mellom rehabilitering og attføring.

Forstått det slik at man ikke lenger får etterbetaling om man har mottatt stønad før det, slik jeg har. Men har jeg rett på noe etterbetaling hvis jeg ikke har fått "ung ufør" fordel på de andre stønadene? Hvor finner jeg ut det?

Og har jeg rett på skattebegrensning for de årene siden år 2000? Noen som vet?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375216-f%C3%A5tt-ung-uf%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 1 år senere...

Hei!

Ja, du har rett på tilbakebetaling fra det tidspunktet du fikk innvilget første støtte fra Nav (2000). Ung ufør utgjør ca 50 000 mer i året brutto så du kan se fram til en god slump med penger. I mitt tilfellet fikk jeg ikke skattebegrensning (fikk ung ufør innvilget nå i mars etter seks år med andre ytelser), men det som skjer når skatteoppgjøret kommer i juni er at de fordeler den inntekta utover tidligere år og regner ut på nytt.

På den måten får man tilbakebetalt ganske mye via skatt (de trakk 36 prosent skatt for min del fordi de regnet dette som biinntekt-min normale skattesats er på 22 prosent). Husk også at du har krav på renter for den tilbakebetalingen du får fra Nav hvis det er fattet vedtak tidligere fra Nav sin side på feil grunnlag. Hvis Nav skulle slå seg vrange med tilbakebetalingen (noe de har en lei tendens til å gjøre) ikke nøl med å ta kontakt med en advokat. Det er mange spesialister i trygderett og de kan være til stor nytte i et tunggrodd system for å få det man har krav på.

Ønsker deg lykke til videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...