Gå til innhold

Medisin mot å bli senil


Gjest nitrus

Anbefalte innlegg

Min mor ble tidlig senil. Naturlig nok er jeg selv redd for å bli senil. Er det stor sjanse for det ? Jeg leste i en avis for en stund siden at de nå hadde funnet en medisin som hjelper. Bør jeg begynne å ta denne allerede nå ? Må jeg ha resept for å få kjøpt den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anne Rita Øksengård, Lege

Kjære Nitrus,

Jeg går ut ifra at du med senil mener Alzheimer sykdom. Ordet senil betyr egentlig gammel. Det finnes mange ulike typer senil demenssykdommer hvorav Alzheimers sykdom utgjør den største gruppen. Ppr. idag vet man om tre typer Alzheimers sykdom hvor arvelige faktorer spiller en rolle. Generelt sett utgjør ikke de arvelige faktorene det vesentligste bidraget ved de fleste typer av demens, men risikoen for å utvikle Alzheimers sykdom øker noe når man har en 1.grads slektning med denne sykdommen. Ang. din risiko for å få det samme sykdomsbildet som din mor, må man vite mer om hva slags demenssykdom hun hadde, hvor gammel hun var da hun ble syk og om det er andre i nær familie som har/har hatt samme sykdom. Når det gjelder medisinering finnes det i Norge idag en medikamentgruppe ved navn acetylcholinesterase hemmere som kan bidra til å bremse progresjonen av sykdom hos endel Alzheimer pasienter. Denne medisinen er ikke godkjent for bruk før man har fått diagnostisert Alzheimers sykdom. Siden man trenger en rekke personlige opplysninger for å kunne vurdere din evt. risiko for å utvikle en demenssykdom, anbefaler jeg deg å diskutere de ovenfornevte forhold med din egen lege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Nitrus,

Jeg går ut ifra at du med senil mener Alzheimer sykdom. Ordet senil betyr egentlig gammel. Det finnes mange ulike typer senil demenssykdommer hvorav Alzheimers sykdom utgjør den største gruppen. Ppr. idag vet man om tre typer Alzheimers sykdom hvor arvelige faktorer spiller en rolle. Generelt sett utgjør ikke de arvelige faktorene det vesentligste bidraget ved de fleste typer av demens, men risikoen for å utvikle Alzheimers sykdom øker noe når man har en 1.grads slektning med denne sykdommen. Ang. din risiko for å få det samme sykdomsbildet som din mor, må man vite mer om hva slags demenssykdom hun hadde, hvor gammel hun var da hun ble syk og om det er andre i nær familie som har/har hatt samme sykdom. Når det gjelder medisinering finnes det i Norge idag en medikamentgruppe ved navn acetylcholinesterase hemmere som kan bidra til å bremse progresjonen av sykdom hos endel Alzheimer pasienter. Denne medisinen er ikke godkjent for bruk før man har fått diagnostisert Alzheimers sykdom. Siden man trenger en rekke personlige opplysninger for å kunne vurdere din evt. risiko for å utvikle en demenssykdom, anbefaler jeg deg å diskutere de ovenfornevte forhold med din egen lege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Tusen takk for raskt svar. Mor røyket mye. Selv rører jeg hverken tobakk eller alkohol. Det betyr vel noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Rita Øksengård, Lege

Tusen takk for raskt svar. Mor røyket mye. Selv rører jeg hverken tobakk eller alkohol. Det betyr vel noe?

Hei Nitrus,

Både tobakk og alkohol er helseskadelig generelt. Bruk av tobakk og alkohol kan ha betydning for utvikling av flere typer demenssykdom, så du gjør klokt i å la være å bruke dette.

Håper disse svarene har gjort deg litt roligere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...