Gjest Hypokonderen Skrevet 24. oktober 2001 Del Skrevet 24. oktober 2001 Hei Har skrevet til deg tidligere angående mine ekstraslag, men i dag gjelder det for en gangs skyld ikke meg. Min mor på 56 ble sendt i ambulanse i går til sykehuset med en puls på ca 140-150. Høyt blodtrykk osv. Hun har ovewr mange år hatt mye stress med dårlig økonomi, syk mann og hard jobb. Har presset seg lenge men den generasjonen er jo ikke av dem som syter. Har vel gått med høyt blodtrykk over endel tid. Bruker også thyroxin for lavt stoffskifte som hun ikke har sjekket på mange år. EKG som ble tatt viste venstre gren-blokk. Blodprøver som ble tatt var negative, så de konkluderte med at det ikke var noe alvorlig. Så ble det muligens på ekko undersøkelse funnet ett gammelt infarkt men det var fortsatt usikkert, da de hadde tekniske problemer med utstyret. Vi blir veldig redde og lurer på hvordan dette kan skje, da vi er en familie der hjertesykdommer ikke har forekommet. Begge min mors foreldre er nærmere nitti og ingen problemer med hjertet, det samme gjelder deres søsken. Vi har følt oss temmelig sikre på at vi hadde gode gener angående hjertet, og så får min mor muligens hjerteinfarkt i så ung alder.Hun har aldri røkt. Kan ett slitsomt liv føre til at de gode genene blir "overkjørt". Bør vi seks barna være obs på hjertet. Jeg syns dette er helt utrolig og forferdelig leit. Hvordan er prognosene for min mor. Ka hun få normal livslengde og kan det eventuelle infarktet helbredes av seg selv og hun bli helt frisk igjen. Dette er helt forferdelig for oss og tanken på at vår fantastiske mor muligens får dette på toppen av alt er forferdelig vond. Veldig takknemlig for ett godt svar fra deg. Hilsen Hypokonderen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37562-hvordan-kan-det-skje/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hypokonderen Skrevet 25. oktober 2001 Del Skrevet 25. oktober 2001 Hei Har skrevet nytt innlegg senere ang dette kan du se på det og svare på begge under ett. Veldig glad for at du er tilbake på dette forumet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37562-hvordan-kan-det-skje/#findComment-142994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 Svar til Hypokonderen. Du sier ikke noe om i hvilken grad din 65 år gamle mor har hatt symptomer som kan gi mistanke om hjerte-kar-sykdom. Det er også nødvendig å vite noe om andre risikofaktorer for utvikling av slik sykdom : blodtrykksverdier, vekt, fysisk tilstand, etc. Hun har lett forhøyet kolesterol med 6,3 i totalkolesterol, men med et såkalt HDL-kolesterol på 2,3 vil hun statistisk være relativt heldig i så måte. Hun har aldri røkt, og det er liten eller ingen forekomst av koronar hjertesykdom i familien. Hennes risikoprofil er således ganske beskjeden med henblikk på utvikling av slik sykdom. At hun har venstre grenblokk gir umiddelbart mistanke om at hun har hatt en affeksjon av hjertemuskulatur, selv om det finnes noen ganske få som har slikt blokk medfødt. Hjertemuskelscintigrafi (myocardperfusjonsscintigrafi) er en undersøkelse hvor man ved hjelp av en radioaktiv isotop "fotograferer" gjennomblødningen (blodforsyningen) i hjertemuskulaturen, som regel i både hvile og etter belastning. På den måten vil man kunne bedømme hvorvidt det er deler av muskulaturen som ikke er gjennomblødd (vanligvis p.g.a. infarkt) eller om det er deler av den som blir mindre forsynt med blod under belastning. Selv hos personer med minimal risikoprofil vil vi kunne se forekomst av hjerteinfarkt. Imidlertid synes din mor meget grundig undersøkt, og det bør være grunn til å se situasjonen an. Såvidt jeg forstår skal din mor følges opp videre i tiden som kommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37562-hvordan-kan-det-skje/#findComment-143432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 Hei Har skrevet nytt innlegg senere ang dette kan du se på det og svare på begge under ett. Veldig glad for at du er tilbake på dette forumet Se eget svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37562-hvordan-kan-det-skje/#findComment-143442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.