Gå til innhold

Miele vaskemaskin - hvilken type?

Anbefalte innlegg

Har jo opp igjennom årene fått med meg at Miele er det nesten eneste som duger blant dolkjerringene, så etter at min Siemens tok kvelden etter nesten 10 år må jeg jo bare ha en Miele, ikke sant? :-)

Men jeg blir lettere forvirret av alle typene som finnes og hva man burde velge. For å begrense forvirringen noe, har jeg valgt meg ut de modellene som finnes på hjemmesidene til Expert. Der finnes det 4 varianter (ser her bort fra den som koster 22.000!!)

Men hva bør jeg velge?

Modell W3241 (kr 9000) var best i test i 2007-2008. Det har neppe skjedd de store revolusjonene innen vaskemaskinproduksjon siden da, så dette burde jo være et godt valg.

Men ut fra omtalen virker modell W3122 like bra (?), men den koster bare 7000. Jeg skjønner ikke helt prisforskjellen på 2000 kroner her (begge har 1400/o, og omtalen av programmene ser ganske lik ut)

Så er det en litt dyrere modell, W3365 til 10 000 kr. Her får man 1600/o, A+ energiklasse (de to over har "bare"A), og fancy greier som jeg ikke skjønner noe av: Softtronic-styring, Fuzzy-logic... Skjønner ikkeno... Greit at man ofte får det man betaler får, men ofte så trenger man jo ikke all mulig ekstra mikkmakk. Det enkle er ofte det beste etc

Og siste modell som de har er W1615 til 7000. Det var en W1613 som var best i test i 2010 - er dette en nyere varaint av det samme?? Denne har 1500/o, men omtalen nevner ikke den patenterte skånetrommelen som de andre har.

Takknemlig for innspill :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375779-miele-vaskemaskin-hvilken-type/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte Miele vaskemaskin (selvsagt etter påvirkning herfra) for ca fire år siden. Den var satt ned fra ca 8000 til 6000, mener jeg å huske.

Den har 1400 omdreininger, tror jeg, og det holder mer enn nok. Veldig mye av tøyet tørker over natta da. Den har en ekspressvask som er grei å ha hvis det f.eks. er ei buske en bare MÅ har rein, eller litt treningstøy som stanker død og fordervelse og en ikke har lyst til å lagre det til en har nok tøy til en vanlig vask. 3 ulike ullprøgram er også grei å ha.

Husker ikke nr og merke, men skal sjekke.

Annonse

Gjest mannen sin

Bare vær klar over at Miele er jumbo på kokvask, den varmer ikke vannet godt nok. Bare så det er sagt. :)

Selv sverger jeg til AEG, og har aldri hatt trøbbel med det merket.

Min mor kjøpte Miele ca. tidlig 90-tallet. Hadde hørt så mye bra om det merket. Den var dyr, vasket veldig bra, men det var bare trøbbel i form av gjentatte reperasjoner.

Hun kjøpte senere en rimeligere AEG, og den har vært nesten knirkefri, selv om det visstnok ikke vasker like bra, men den var som sagt vesentlig rimeligere en den fra Miele. Sannsynligvis uflaks

Det morsomme er at hun nå har kjøpt Miele stekeovn. Virker veldig fin og solid og temmelig støyfri....så langt vel å merke :)

Min mor kjøpte Miele ca. tidlig 90-tallet. Hadde hørt så mye bra om det merket. Den var dyr, vasket veldig bra, men det var bare trøbbel i form av gjentatte reperasjoner.

Hun kjøpte senere en rimeligere AEG, og den har vært nesten knirkefri, selv om det visstnok ikke vasker like bra, men den var som sagt vesentlig rimeligere en den fra Miele. Sannsynligvis uflaks

Det morsomme er at hun nå har kjøpt Miele stekeovn. Virker veldig fin og solid og temmelig støyfri....så langt vel å merke :)

''Den var dyr''

Jeg ser av kvitteringen at min vaskemaskin kostet 6400 for nesten ti år siden (Siemens). Oppjustert for konsumprisindeksen blir det ca 7600 i dag, og de fire typene jeg snakker om i hovedinnlegget koster fra 7000 til 10 000.

''Hun kjøpte senere en rimeligere AEG, og den har vært nesten knirkefri, selv om det visstnok ikke vasker like bra, men den var som sagt vesentlig rimeligere en den fra Miele. Sannsynligvis uflaks.''

Alt er vesentlig rimeligere enn Miele. Kjøper du Miele betaler du for merket like mye som for kvaliteten. I dag vasker vi klær såpass ofte at jeg ikke tror noen merker noen forskjell på hvor ren vasken blir nesten uansett maskin.

Og siden jeg koker handklær er Miele utelukket for min del.

Min ekssvigermor har Miele vaskemaskin, og makan til trøbbel har aldri jeg hørt om på noen vaskemaskin noen sinne. Utenom Hoover, hehe.

''Det morsomme er at hun nå har kjøpt Miele stekeovn. Virker veldig fin og solid og temmelig støyfri....så langt vel å merke :)''

Jeg savner Miele oppvaskmaskinen jeg hadde hos eksen, det må jeg si. Men det er kun pga bestikkskuffen. Ellers hadde den utrolig dårlig innredning i forhold til prisen.

Gjest Elextra

Bare vær klar over at Miele er jumbo på kokvask, den varmer ikke vannet godt nok. Bare så det er sagt. :)

Selv sverger jeg til AEG, og har aldri hatt trøbbel med det merket.

Kokvask - hva er det?

Husker ike om jeg noen gang har kokvasket noe, i hvertfall ikkede siste fem årene. Andre egenskaper ved en maskin er dermed viktigere.

''Hun kjøpte senere en rimeligere AEG, og den har vært nesten knirkefri, selv om det visstnok ikke vasker like bra, men den var som sagt vesentlig rimeligere en den fra Miele. Sannsynligvis uflaks.''

Alt er vesentlig rimeligere enn Miele. Kjøper du Miele betaler du for merket like mye som for kvaliteten. I dag vasker vi klær såpass ofte at jeg ikke tror noen merker noen forskjell på hvor ren vasken blir nesten uansett maskin.

Og siden jeg koker handklær er Miele utelukket for min del.

Min ekssvigermor har Miele vaskemaskin, og makan til trøbbel har aldri jeg hørt om på noen vaskemaskin noen sinne. Utenom Hoover, hehe.

''Det morsomme er at hun nå har kjøpt Miele stekeovn. Virker veldig fin og solid og temmelig støyfri....så langt vel å merke :)''

Jeg savner Miele oppvaskmaskinen jeg hadde hos eksen, det må jeg si. Men det er kun pga bestikkskuffen. Ellers hadde den utrolig dårlig innredning i forhold til prisen.

''Alt er vesentlig rimeligere enn Miele. Kjøper du Miele betaler du for merket like mye som for kvaliteten. I dag vasker vi klær såpass ofte at jeg ikke tror noen merker noen forskjell på hvor ren vasken blir nesten uansett maskin.''

Vet du at Miele er skrudd sammen av deler som innehar en helt annen kvalitet, enn andre maskiner? Det er kvalitet i alle ledd. Og av det er store forskjeller på vask og spesielt skyllefunksjon på de forskjellinge vaskemaskinene på markedet?

Det hadde tatt seg ut om noen hadde kommet med slike påstander som du gjør, men da ang. Appleprodukter ;-p *hehe*

Annonse

Omtrent maken til denne har jeg og er veldig fornøyd med den. http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/W1614NDS/miele-vaskemaskin-w-1614-nds

Har ikke vært noe problem med den de to årene jeg har hatt den.

Sønnen min har den samme, men med 1200 omdreininger, og er også superfornøyd.

Datteren min har denne AEG maskinen, og forsåvidt fornøyd, men angrer på at hun ikke kjøpte Miele. http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/LN78679/aeg-vaskemaskin-ln78679

''Alt er vesentlig rimeligere enn Miele. Kjøper du Miele betaler du for merket like mye som for kvaliteten. I dag vasker vi klær såpass ofte at jeg ikke tror noen merker noen forskjell på hvor ren vasken blir nesten uansett maskin.''

Vet du at Miele er skrudd sammen av deler som innehar en helt annen kvalitet, enn andre maskiner? Det er kvalitet i alle ledd. Og av det er store forskjeller på vask og spesielt skyllefunksjon på de forskjellinge vaskemaskinene på markedet?

Det hadde tatt seg ut om noen hadde kommet med slike påstander som du gjør, men da ang. Appleprodukter ;-p *hehe*

''Vet du at Miele er skrudd sammen av deler som innehar en helt annen kvalitet, enn andre maskiner? Det er kvalitet i alle ledd. Og av det er store forskjeller på vask og spesielt skyllefunksjon på de forskjellinge vaskemaskinene på markedet?''

Det kan du gjerne få dokumentere. Det jeg vet at de fleste merker er skrudd sammen av deler fra de samme produsentene.

''Det hadde tatt seg ut om noen hadde kommet med slike påstander som du gjør, men da ang. Appleprodukter ;-p *hehe*''

Nå kan ikke dette sammenlignes i det hele tatt. Min påstander når det gjelder Apple er at det er programvaren som gjør Apple sine produkter unike. Og jeg tror ikke det skal være vanskelig å dokumentere at Apple har full kontroll på produksjonen i alle ledd. Om man skulle være usaklig og blande Apple inn i en diskusjon om vaskemaskiner, altså.

Kokvask - hva er det?

Husker ike om jeg noen gang har kokvasket noe, i hvertfall ikkede siste fem årene. Andre egenskaper ved en maskin er dermed viktigere.

Det er mange som bruker kokvask på f.eks handklær og sengetøy. Ikke at jeg mener det er den viktigste egenskapen til en vaskemaskin, jeg bare sier at Miele kommer ut som jumbo på tester der dette er vektlagt.

Gjest Elextra

Det er mange som bruker kokvask på f.eks handklær og sengetøy. Ikke at jeg mener det er den viktigste egenskapen til en vaskemaskin, jeg bare sier at Miele kommer ut som jumbo på tester der dette er vektlagt.

Ok.

For meg er det viktigere at maskinen vasker skånsomt. De fleste maskiner vasker rent, men kun de beste gjør det på en skånsom måte. Husker diverse billigaskiner i hytter og hus vi har leid, som nærmest har klart å slite i stykker tøyet i løp av en ferie.

Vi sverger til Miele både på vaskemaskin og oppvaskmaskin, og vaskemaskina er av denne typen: http://www.ciao.de/Miele_Vivastar_W400_WPS_Waschmaschine__1901931

Ser at noen snakker om at Miele er så dårlig på kokvask, jeg antar at kokvask er det som er over 60 grader (?) - og det er jeg ikke enig i. Vasker ikke mye på verken 75 eller 95 grader, men når de programmene tas i bruk så blir det absolutt rent.

Jeg har ikke hatt andre vaskemaskiner på så mange år at jeg rett og slett ikke husker hvordan de var, så jeg har ikke noe særlig mulighet til å rakke ned på andre merker. :-) Det jeg vet, er at vår Mielemaskin har alle de programmene jeg trenger + et par ekstra som jeg svært sjelden bruker. Så kanskje lurest å finne ut hva man ønsker av programmer og kjøpe maskin deretter?

Vi har noen ganger hatt reparatør her i huset på andre husholdningsartikler, og de gutta sier i alle fall at de knapt nok får inn Miele til reparasjon. Deres anbefaling er å ta seg en tur til en elektrorep og se over hva slags merker som står der - og styre unna. :-)

De sier også at man ikke kan sammenligne hvitevarer produsert nå og for mange år tilbake, for i dag er alt generelt dårligere og mer basert på bruk-og-kast.

Ok.

For meg er det viktigere at maskinen vasker skånsomt. De fleste maskiner vasker rent, men kun de beste gjør det på en skånsom måte. Husker diverse billigaskiner i hytter og hus vi har leid, som nærmest har klart å slite i stykker tøyet i løp av en ferie.

Det stemmer sikkert. Nå har ikke jeg erfaring fra annet enn en gammel Zanuzzi som vi hadde i kjempemange år og som vi var superfornøyde med (og som var to of the art da den ble kjøpt for snart 25 år siden...), AEG og Miele. Foretrekker helt klart AEG som f.eks har hatt kombiprogram for 40/60 en mannsalder snart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...