Gå til innhold

Selge før eller etter?

Anbefalte innlegg

Gjest bytte leilighet

Vurderer å bytte leilighet og flytte mer sentralt. Lurer på om jeg skal selge leiligheten først for å vite hva jeg har og da muligens leie i en periode, eller om jeg skal kjøpe først med en mellomfinansiering.

Jeg er alene og ikke avhengig av skoler eller slikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375920-selge-f%C3%B8r-eller-etter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Høstløv

Først bør du ta en prat med banken om lån til mellomfinansiering, og så bør du vurdere din økonomi med tanke på om du har råd til å sitte med utgifter til to leiligheter en periode. Dette avhenger også av omsteningshastigheten for leiligheter i det området hvor du skal selge.

Gjest bytte leilighet

Først bør du ta en prat med banken om lån til mellomfinansiering, og så bør du vurdere din økonomi med tanke på om du har råd til å sitte med utgifter til to leiligheter en periode. Dette avhenger også av omsteningshastigheten for leiligheter i det området hvor du skal selge.

Jeg har hatt en prat med banken om mellomfinansering. Jeg lurer først og fremst på hva som er mest gunstig økonomisk og praktisk.

Gjest Høstløv

Jeg har hatt en prat med banken om mellomfinansering. Jeg lurer først og fremst på hva som er mest gunstig økonomisk og praktisk.

Om det er mest økonomisk å leie leilighet i en periode avhenger av hvor lang tid det tar for å selge din nåværende bolig.

Det mest praktiske er å kjøpe ny bolig, selge nåværende og flytte rett inn i ny.

Gjest Elextra

Jeg ville synes det var bedre å kjøpe først og selge etterpå. Høres stressende ut å skulle kjøpe under tidspress og strevsomt med to flyttinger. Kjøp først og legg så leiligheen din umiddelbart ut for salg, og forsøk å forhandle deg frem til gunstige overtakelsesperioder.

Ovennevnte er jo det absolutt enkleste, men hva som lønner seg vet du jo ikke før etterpå - vanskelig å si hvor lett det er å oppnå god pris på kort tid for din nåværende bolig.

Jeg hadde solgt først, avtalt en relativt lang frist før overtagelse og så enten kjøpt eller leid noe før overtagelsen. På den måten har du god kontroll over de økonomiske aspektene ved et boligbytte, selv om du i verste fall må flytte to ganger før du er inne i ny egen bolig.

Dersom du gjør det i motsatt rekkefølge, så risikerer du å få mindre for din nåværende bolig enn du forutsetter ved kjøp av ny.

Jeg har forutsatt at du ser for deg å legge like mye eller mer penger i ny bolig enn hva du vil få for nåværende. Dersom nåværende bolig er vesentlig mer verdt enn det du skal investere i en ny, så kan du gjerne gjøre det i omvendt rekkefølge også.

Annonse

Gjest Elextra

Jeg hadde solgt først, avtalt en relativt lang frist før overtagelse og så enten kjøpt eller leid noe før overtagelsen. På den måten har du god kontroll over de økonomiske aspektene ved et boligbytte, selv om du i verste fall må flytte to ganger før du er inne i ny egen bolig.

Dersom du gjør det i motsatt rekkefølge, så risikerer du å få mindre for din nåværende bolig enn du forutsetter ved kjøp av ny.

Jeg har forutsatt at du ser for deg å legge like mye eller mer penger i ny bolig enn hva du vil få for nåværende. Dersom nåværende bolig er vesentlig mer verdt enn det du skal investere i en ny, så kan du gjerne gjøre det i omvendt rekkefølge også.

En bør ta i betraktning at boligprisene stort sett stiger mer enn det meste annet, sånn sett lønner det seg ikke å vente med å kjøpe.

Men klart det blir dyrt om en blir sittende lenge med to boliger.

En bør ta i betraktning at boligprisene stort sett stiger mer enn det meste annet, sånn sett lønner det seg ikke å vente med å kjøpe.

Men klart det blir dyrt om en blir sittende lenge med to boliger.

''En bør ta i betraktning at boligprisene stort sett stiger mer enn det meste annet, sånn sett lønner det seg ikke å vente med å kjøpe.

''

Generelt sett gjelder jo dette, men for privatpersoner med ordinær økonomi, så vil det kunne innebære altfor stor risiko å kjøpe først. Selv om det er sjelden med fall i boligmarkedet - så forekommer det fra tid til annen - og de som da rammes fordi de _må_ selge uansett pris, kan ende opp i en vanskelig situasjon økonomisk sett. I tillegg kan det være mange tilfeldige faktorer som er med på å avgjøre hvor mye man får for en bolig; såsom årstidsvariasjoner og antall kjøpere akkurat da.

Jeg har sett noen eksempler på at folk som har solgt først har kommet i uventet vanskelige situasjoner, og vet derfor hva jeg selv ville ha gjort.

Gjest Elextra

''En bør ta i betraktning at boligprisene stort sett stiger mer enn det meste annet, sånn sett lønner det seg ikke å vente med å kjøpe.

''

Generelt sett gjelder jo dette, men for privatpersoner med ordinær økonomi, så vil det kunne innebære altfor stor risiko å kjøpe først. Selv om det er sjelden med fall i boligmarkedet - så forekommer det fra tid til annen - og de som da rammes fordi de _må_ selge uansett pris, kan ende opp i en vanskelig situasjon økonomisk sett. I tillegg kan det være mange tilfeldige faktorer som er med på å avgjøre hvor mye man får for en bolig; såsom årstidsvariasjoner og antall kjøpere akkurat da.

Jeg har sett noen eksempler på at folk som har solgt først har kommet i uventet vanskelige situasjoner, og vet derfor hva jeg selv ville ha gjort.

Tenker du mener kjøpt og ikke solgt i siste avsnitt, men skjønner jo hva du mener :).

Har vel selv vært uforskammet heldig i boligmarkedet, bortsett fra én gang, da jeg solgte for tidlig (hadde fint hatt råd til å vente, men hadde litt for kraftig risikoaversjon).

Å kjøpe før man selger innebærer jo en viss risiko for at man blir sittende med to leiligheter å betale på.

Det kan jo ta litt tid før man får solgt, men dette avhenger igjen av hvor man bor osv. Vil vel tro at en leilighet i beste strøk i en storby vil være relativt lett å selge.

Men vet om flere som har blitt sittende med mer å betale på en de klarte, og måtte selve under takst.

Jeg ville helt klart ha solgt først, gått for en løsning med lang overtagelse og kjøpt etterpå.

Gjest gå ikke i baret

Om leiligheten din nå er lettsolgt, spiller det kanskje ikke noen rolle. Om den er mer tungsolgt, bør du selge først, og foreta selve overdragelsen til ny eier før du kjøper nytt.

Det er flere tilfeller der folk har solgt boliger, kjøpt nytt, og deretter har kjøper trukket seg rett ved overtakelse og man står der med to boliger....og eneste måten å få pengene er ved å gå til sak. Det kan ta noen år. Alternativt må boligen ut på markedet på nytt, og da bør jo boligen i utgangspunktet være lettsolgt.

Så jeg ville solgt først, og fått pengene på konto, før jeg kjøpte ytt.

Tenker du mener kjøpt og ikke solgt i siste avsnitt, men skjønner jo hva du mener :).

Har vel selv vært uforskammet heldig i boligmarkedet, bortsett fra én gang, da jeg solgte for tidlig (hadde fint hatt råd til å vente, men hadde litt for kraftig risikoaversjon).

Du skjønte riktig :-)

Hva som er det beste valget har jo også sammenheng med hvor mye risiko man har råd til/ønsker å ta, Hvis marginene er store, så kan man gamble litt mer :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...