Gå til innhold

Kjøpe leilighet som student?

Anbefalte innlegg

Gjest Hvordan vil dette gå?

Datteren min studerer i Danmark. Hun flyttet rett inn til en venninne da hun kom dit. Leiligheten består av 3 soverom, felles kjøkken, felles bad og felles stue. Meningen var at en av de som bodde der skulle flytte ut, men da hun kom nektet han å flytte likevel, slik at min datter delte soverom med venninna si i et par uker før hun fant seg en annen hybel. Denne hybelen ligger i et ikke fullt så trivelig område som den første. Den første leiligheten er nå nylig lagt ut til salg for 2.3 mill.

Nå sier mannen min at hun må by på den. Han spytter inn en sum, hun låner resten, betaler bare renter på lånet og finansierer dette med leieinntekter.

Jeg er skeptisk (på vanlig måte iflg. mannen min). For det første: Vil hun få lån? Eneste "inntekten" hun vil ha er studielån og leieinntekter.

For det andre: Hun kan få masse problemer med manglende innbetalinger fra leietakere + en hel rekke andre problemer og hva da?

Noen andre som har gjort det på denne måten?

Synspunkter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/375960-kj%C3%B8pe-leilighet-som-student/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Hvorfor vil mannen din at hun skal kjøpe leiligheten? Jeg hadde sett poenget hvis hun bodde der selv. Men nå skal hun eie en leilighet der hun alt vet at den ene leieboren er uforutsigbar, og hun er litt på kant med. Ingen god situasjon. Da er det bedre om hun kjøper en annen leilighet, der hun har mulighet til å bo selv også.

Det er jo kjempegunstig for datteren deres.

Såvidt jeg husker, teller ikke lånekassa med kapitalinntekt. Men formue har noe å si for hvor mye stipend hun kan få. Dobbeltsjekk det med lånekassa før dere gjør noe!

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/

Hvorfor vil mannen din at hun skal kjøpe leiligheten? Jeg hadde sett poenget hvis hun bodde der selv. Men nå skal hun eie en leilighet der hun alt vet at den ene leieboren er uforutsigbar, og hun er litt på kant med. Ingen god situasjon. Da er det bedre om hun kjøper en annen leilighet, der hun har mulighet til å bo selv også.

Dette er i Århus. Leieboeren skal uansett ut til sommeren. Da går leiekontrakten ut.

Annonse

Gjest Høstløv

''Nå sier mannen min at hun må by på den. Han spytter inn en sum, hun låner resten, betaler bare renter på lånet og finansierer dette med leieinntekter.''

Det er en helt annen prosedyre ved kjøp av bolig i Danmark enn det vi kjenner til her fra Norge.

Kjøperne byr ikke på boligene men godtar prisen som selger har satt og finansieringen er som oftest en del av hele kjøpepakka. Den kontante utbetalingen er ofte veldig lav.

Slik jeg har forstått det etter informasjon fra min danske familie.

Jeg synes det var fryktelig dyrt. Men om hun er har kausjonist i far og er villig til å ta risikoen som verditap kan hun gjøre det. Jeg husker de skrev på nett fra dine penger tror jeg at de mente ta en student ikke kunne klare et lån på 1 mill en gang....

Jeg leste innlegget litt for fort. Jeg tror heller ikke hun vil få lån.

Jeg har ikke diskutert det veldig grundig med han, så jeg skjønner ikke helt hvordan han tenker dette skal foregå, men det er mulig at han sjangser og tenker at han kjøper den selv hvis hun ikke får lån.

Jeg tror det er slik han tenker seg det.

Eneste grunnen jeg ville vært skeptisk er at jeg ikke kjenner boligmarkedet i Danmark, eller leiemarkedet, hvor lett det blir å få solgt den igjen, hvordan det blir med skatt med hensyn til eiendom i utlandet osv. Tenker at det at det er Danmark kompliserer ting. Forøvrig er det vannvittig gunstig å komme seg inn på boligmarkedet allerede som student, angrer bittert på at jeg ikke gjorde det samme selv da jeg studerte, men syns det var for dyrt og skummelt med mer lån. Hva er det du er skeptisk til? At mannen din skal ta opp lånet på hennes vegne? Det høres ut som en gunstig deal, forutsatt at leiligheten ligger i et attraktivt område for studenter.

Gjest Høstløv

Jeg har ikke diskutert det veldig grundig med han, så jeg skjønner ikke helt hvordan han tenker dette skal foregå, men det er mulig at han sjangser og tenker at han kjøper den selv hvis hun ikke får lån.

En utlending kan bare kjøpe bolig i Danmark, hvis vedkommende skal bo der.

http://www.norden.org/no/norden-for-deg/flytte-innenfor-eller-til-norden/flytte-til-danmark/bolig-i-danmark

Eneste grunnen jeg ville vært skeptisk er at jeg ikke kjenner boligmarkedet i Danmark, eller leiemarkedet, hvor lett det blir å få solgt den igjen, hvordan det blir med skatt med hensyn til eiendom i utlandet osv. Tenker at det at det er Danmark kompliserer ting. Forøvrig er det vannvittig gunstig å komme seg inn på boligmarkedet allerede som student, angrer bittert på at jeg ikke gjorde det samme selv da jeg studerte, men syns det var for dyrt og skummelt med mer lån. Hva er det du er skeptisk til? At mannen din skal ta opp lånet på hennes vegne? Det høres ut som en gunstig deal, forutsatt at leiligheten ligger i et attraktivt område for studenter.

Jeg vet ikke helt, jeg har aldri vært noen økonom og derfor blir jeg aldri rik, men heller ikke direkte fattig ;-) Han er flinkere enn meg, så mulig jeg bare bør slappe av.

Jeg er mest redd for at hun skal få masse tull og tøys med leieboere som hun blir nødt til å håndtere alene midt i studietiden når konsetrasjonen bør være på studiene.

Leiligheten ligger forøvrig et populært og svært koselig område og i sykkeavstand til universitetet. Et perfekt sted for studenter.

Annonse

En utlending kan bare kjøpe bolig i Danmark, hvis vedkommende skal bo der.

http://www.norden.org/no/norden-for-deg/flytte-innenfor-eller-til-norden/flytte-til-danmark/bolig-i-danmark

Ok, da skjønner jeg ihvertfall ikke hvordan han tenker hvis han da ikke tenker å låne henne pengene selv. Vi får nok prate mer om dette, tenker jeg.

Det er jo sikkert den enkleste muligheten.

Det som jeg imidlertid ville vært sikker på, er at faren gjør det samme i forhold til evt. søsken.

Det er mange eierleiligheter til salg i Aarhus i den prisklasse og noen av de har ligget ute til salg i meget lang tid.

http://www.boligrobotten.dk/search/doSearchPage?currentPager=100&backForwardPager=forward

Ja og mye kan skje i løpet av de årene hun skal bo der. Leiligheten skal ikke selges igjen på de første årene.

Gjest Høstløv

Ja og mye kan skje i løpet av de årene hun skal bo der. Leiligheten skal ikke selges igjen på de første årene.

Det jeg mente var at hun ikke nødvendigvis MÅ kjøpe den leilighet, hun kjenner til fordi det er veldig mange andre alternativer å velge imellom :-)

Jeg vet ikke helt, jeg har aldri vært noen økonom og derfor blir jeg aldri rik, men heller ikke direkte fattig ;-) Han er flinkere enn meg, så mulig jeg bare bør slappe av.

Jeg er mest redd for at hun skal få masse tull og tøys med leieboere som hun blir nødt til å håndtere alene midt i studietiden når konsetrasjonen bør være på studiene.

Leiligheten ligger forøvrig et populært og svært koselig område og i sykkeavstand til universitetet. Et perfekt sted for studenter.

Mye kan vel avklares på forhånd. Regler for renhold, dybdeintervju av leieboeren og mavefølelse. Eventuelt referanse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...