gkt Skrevet 24. oktober 2001 Skrevet 24. oktober 2001 Om jeg (i Norge) har opptjent mine rettigheter til 80% av min lönn ved svangerskapspermisjon, kan jeg få utbetalt de pengene av Sverige om jeg flytter dit? Er det noen EÖS lov som gjelder, og noen sorts E blankett man må ha med seg dit? 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 25. oktober 2001 Skrevet 25. oktober 2001 EØS-reglene som regulerer hvem som skal betale til deg ("kompetent stat"). Du vil få fødselspenger fra Norge forutsatt at du ikke begynner i arbeid i Sverige. Begynner du i arbeid i Sverige er det svenskeregler som gjelder, og arbeidet tid i Norge teller iht EØS-reglene likt med arbeid i Sverige (hva angår opptjening av rett til svenske fødselspenger, selve utregningen skjer iht den svenske inntekten). www.lovdata.no/rsk/rtv/tt-20010200-0033-002.html#map011 EØS-skjema er aktuelt dersom du skal ha medregnet arbeid i Norge for å få svenske fødselspenger, hvis ikke søker du om fødselspenger fra Folketrygdkontoret for utenlandssaker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.