Gjest eg lure litt Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 Er bipolar en alvorlig psykiatrisk diagnose? 0 Siter
Gjest ingelill Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 Ubehandlet kan den selvsagt være det. Det spørs også om du snakker om bipolar 1 eller 2. Mange som er bipolar er i full jobb og fungerer godt i lange perioder. 0 Siter
miakami Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 ja, den tar mange liv og forkorter levealderen. 0 Siter
Gjest ingelill Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 Hvis du sier litt mer om bakgrunnen for spm ditt, så er det lettere å gi et godt svar. 0 Siter
XbellaX Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 Ja, det er det. Heldigvis finnes der god hjelp. 0 Siter
Gjest alvorlig nok Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 I syke faser kan den være dødelig. Jeg har erfart dette og har fått en stor respekt for denne sykdommen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. februar 2012 Skrevet 14. februar 2012 På en måte er det en alvorlig diagnose. På den annen side er det en sykdom en kan leve et meget godt liv med om en på alle måter velger den beste bahandling og følger de råd som gjelder for personer med BP. Det re også mulighetenes sykdom, da mange med BP har særlige ressurser. 0 Siter
Gjest Bipolar II Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Det var et fint svar du fikk av NHD, synes jeg. Det belyser godt det dobbeltsidige ved lidelsen. For meg har BP gjort at jeg har utrettet mye og særlig har jeg prestert svært godt i hypomane perioder. Samtidig har lidelsen sin egen skyggeside, og kan være svært lumsk. Det gjelder særlig om en er umedisinert eller uriktig medisinert. Mange kunne fått et langt bedre liv dersom psykiatere gjengs over hadde hatt mer spisskompetanse på oppfølging mht. BP behandling. Var ved et mer på hellmessig slump i eget tilfelle at rett medisinering kom til. Det tok dessverre flere år før mitt medisinregime kom på plass. Men så til gjengjeld nå lever jeg godt med BP og har krabbet meg tilbake til et fullverdig liv med arbeid og uten mørke skyer på himmelen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.