Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 http://www.uniforum.uio.no/nyheter/2012/02/ullevaal-endra-behandlinga-av-personlegdomsavvik.html 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Individuell terapi er det jeg har fått mot min EUPF og er nå erklært veldig mye friskere, skal ut i jobb bl.a. 0 Siter
Gjest nytt og nytt Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Dette er vel ikke akkurat en ny konklusjon? Jeg fikk høre dette for over 10 år siden. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Skrevet 15. februar 2012 Dette er vel ikke akkurat en ny konklusjon? Jeg fikk høre dette for over 10 år siden. Det var ekstra interessant. Det var i så fall før hun startet på sitt prosjekt :-) 0 Siter
Gjest Remlow Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Dette hørtes også mer logisk ut syns jeg. 0 Siter
Gjest Prestisjetog Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Hvem andre en dagavdeling tilbyr psykiatrisk behandling over lengre tid? Det står også noe om at resultatene kunne dreie seg om frafall fra behandlingen. De dårligst fungerende vil ikke klare å følge opp et omfattende program på dagavdelingen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Skrevet 15. februar 2012 Hvem andre en dagavdeling tilbyr psykiatrisk behandling over lengre tid? Det står også noe om at resultatene kunne dreie seg om frafall fra behandlingen. De dårligst fungerende vil ikke klare å følge opp et omfattende program på dagavdelingen. ..., og det er viktig at en behandling også er virksom for de aller sykeste. Dessuten vil en mindre ressurskrevende behandling både frigi tid for pasientene, og for behandlerne som dermed kan behandle flere. 0 Siter
Gjest Liza i London Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Men funnene hennes samsvarer jo med det som var ansett for å være god behandling for disse gruppene allerede på 60-70 tallet. Hvor mange ganger må man finne opp hjulet? 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Hvem andre en dagavdeling tilbyr psykiatrisk behandling over lengre tid? Det står også noe om at resultatene kunne dreie seg om frafall fra behandlingen. De dårligst fungerende vil ikke klare å følge opp et omfattende program på dagavdelingen. Jeg har gått til psykolog (utenfor dagavdeling). Det er veldig vanlig. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Skrevet 15. februar 2012 Men funnene hennes samsvarer jo med det som var ansett for å være god behandling for disse gruppene allerede på 60-70 tallet. Hvor mange ganger må man finne opp hjulet? Godt spørsmål. På den annen side hadde det norske "Dagbehandlingsnettverket" nærmest gullstandardstatus - i det minste i egne øyne. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Legg merke til at det var pasientene med dårligst evne til å forstå seg selv og andre (dårlig mentaliseringsevne) som hadde utbytte av individualterapi. Pasientene med god mentaliseringsevne hadde like godt utbytte av begge metodene: http://www.sv.uio.no/psi/forskning/aktuelt/arrangementer/disputaser/2012/gullestad_frida/viten.html Min spekulasjon: Behandlere er trent i å gjenkjenne og reagere adekvat på dårlig mentalisering, mens i en gruppesetting vil pasienter med dårlig mentalisering ofte vekke negative reaksjoner fra andre eller ikke få oppklart misforståelser og et uheldig tanke-/adferdsmønster opprettholdes. 0 Siter
cathlin Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Men funnene hennes samsvarer jo med det som var ansett for å være god behandling for disse gruppene allerede på 60-70 tallet. Hvor mange ganger må man finne opp hjulet? Personlegdomsavvik, er dette det nye ordet? Avvik. 0 Siter
cathlin Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 ..., og det er viktig at en behandling også er virksom for de aller sykeste. Dessuten vil en mindre ressurskrevende behandling både frigi tid for pasientene, og for behandlerne som dermed kan behandle flere. Individualterapi er vel ikke mindre ressurskrevende enn gruppeterapi, selv om den er intensiv? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Skrevet 15. februar 2012 Personlegdomsavvik, er dette det nye ordet? Avvik. Som kjent fra VGS er -else forbudt på nynorsk. 0 Siter
cathlin Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Som kjent fra VGS er -else forbudt på nynorsk. Hm? Personlighetsavvikelse? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Skrevet 15. februar 2012 Hm? Personlighetsavvikelse? På norsk heter det forstyrrelse, men det er som kjent ikke tillatt på nynorsk. 0 Siter
cathlin Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 På norsk heter det forstyrrelse, men det er som kjent ikke tillatt på nynorsk. Aa, så fint. 0 Siter
Gjest alvende Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Godt spørsmål. På den annen side hadde det norske "Dagbehandlingsnettverket" nærmest gullstandardstatus - i det minste i egne øyne. Hvorfor har gruppeterapi blitt ansett som gullstandard/beste behandling for pf? 0 Siter
Gjest ambrose Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 ..., og det er viktig at en behandling også er virksom for de aller sykeste. Dessuten vil en mindre ressurskrevende behandling både frigi tid for pasientene, og for behandlerne som dermed kan behandle flere. Det er noe her jeg ikke forstår helt. Jeg trodde at gruppeterapier var mindre ressurskrevende enn individuell terapi? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.