Gå til innhold

En tankevekkende historie...

Anbefalte innlegg

Gjest Eli-Kari

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Hun-loy-om-voldtekt-Han-mistet-jobben-2655549.html

Jeg lurer litt på hvordan det går med mannen som med urette ble anmeldt for voldtekt; er han ødelagt for livet? Jeg vil tro at en voldtektsanklage må være som å få sjelen drept, at en dør innvendig... Tror ikke jeg ville klart å leve med det, iallfall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376109-en-tankevekkende-historie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike anklager henger gjerne ved deg resten av livet. Det vil alltid være noen som tror at du er skyldig. Mange vil holde avstand i frykt for at andre tror de støtter en voldtektsmann. Arbeidsgivere vil være nølende til å gi deg jobb.

Å utsette et annet menneske for noe sånt burde straffes langt hardere (på lik linje med at voldtekt burde straffes hardere).

Falske anmeldelser går også utover de som faktisk blir voldtatt, da det skaper tvil om disse snakker sant.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Straffen burde vært 2 år ubetinget fengsel.

I går leste vi at antallet voldtektssaker i norsk rettsvesen går ned. Hver eneste falsk anmeldelse gjør det langt verre for de voldtatte å få medhold i retten.

Gjest ambrose

Straffen burde vært 2 år ubetinget fengsel.

I går leste vi at antallet voldtektssaker i norsk rettsvesen går ned. Hver eneste falsk anmeldelse gjør det langt verre for de voldtatte å få medhold i retten.

Hva er forskjellen på betinget og ubetinget - hva er hva liksom?

Gjest Eli-Kari

Slike anklager henger gjerne ved deg resten av livet. Det vil alltid være noen som tror at du er skyldig. Mange vil holde avstand i frykt for at andre tror de støtter en voldtektsmann. Arbeidsgivere vil være nølende til å gi deg jobb.

Å utsette et annet menneske for noe sånt burde straffes langt hardere (på lik linje med at voldtekt burde straffes hardere).

Falske anmeldelser går også utover de som faktisk blir voldtatt, da det skaper tvil om disse snakker sant.

Jeg synes det er snakk om psykisk voldtekt, jeg... voldtekt av sjelen. Kanskje det er en del mørketall der ute... er det flere menn/kvinner i samme situasjon?

Annonse

Det er forferdelig tragisk. Vedkommende det gjelder måtte betale 116 000,- i tapt arbeidsfortjeneste, helt latterlig. Det burde vært bot + fengselsstraff på minimum 2 år.

"Jeg måtte bare gi opp jobber jeg var interessert i. Når saken blir henlagt etter bevisets stilling, står det en kode som viser at anmeldelse ikke er løst. Generelt kreves det 100 prosent rent rulleblad, sier mannen." Noe å huske på for de som mener at dette ikke er en enorm påkjenning. De som falsk-anmelder ødelegger ikke kun for det stakkars mennesket som må igjennom det helvete men og for de kvinner og menn som faktisk opplever voldtekt og overgrep.

Jeg begriper ikke at man ikke kan få økt straffen i slike saker (og _selvsagt_ også for overgripere). Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så forferdelig vanskelig å gjøre noe med dette.

Jeg har en god venn som ble anmeldt for voldtekt. Politiet skjønte fort det var grunnløse påstander og ba ham anmelde for ærekrenkelse(?). Han orka ikke... det var altfor grusomt for ham å ta inn over seg at han ble beskyldt for noe han aldri i sin villeste fantasi ville gjort... Han valgte å la det forbigå i stillhet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...