Gå til innhold

Kontakt mellom mennesker


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Leste akkurat en veldig god artikkel i Aftenposten om kommunikasjon - og bruk av sosiale medier. Føler meg truffet, særlig der det stod om bruk av telefon samtidig som ungene forteller noe.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Lyset-pa_-ingen-hjemme-6765343.html

Jeg er likevel ikke helt med på dette rushet, i og med at jeg verken er på Facebook, Twitter eller har Iphone - men det er klart - jeg bruker mye tid på DOL og jeg sender meldinger "som en tenåring" får jeg høre av venner.

Hadde sans for dette:

''Som et mottiltak mot mobilene er spillet «Don’t be a dick during meals with friends» blitt en hit i USA. Her er prisen for å sjekke mobilen mens man spiser ute med venner, dyr. Reglene er:

1) Spillet begynner etter at alle har bestilt mat og drikke.

2) Alle legger mobiltelefonene sine på bordet med skjermen ned.

3) Den første deltageren som snur sin mobil, taper spillet.

4) Taperen må betale hele regningen.

5) Hvis regningen kommer før noen har sjekket mobilen, regnes alle som vinnere og betaler bare for seg.

Professor Tor W. Andreassen på BI mener dette bare er begynnelsen på flere protesttiltak som vil komme.''

Jeg synes det er synd dersom vanlig samvær ikke er nok for oss, at vi alltid skal være et annet sted enn der vi er. En kamerat av meg har alltid Iphonen oppe, og sender statusmeldinger fra både turer og fester, mens han er tilstede. Kona irriterer seg veldig over å få høre fra andre om hva de hadde til middag, fordi mannen har lagt det ut på FB :-P

Hvorfor er det blitt slik da? Er vi redd for å gå glipp av noe? Jeg VET jo at den tiden jeg bruker til å DOLe, eller melde med venninner kunne ha vært brukt til å snakke med mannen min, luftet ting vi tenker på hver for oss, men aldri får tid til å prate om - eller vi kunne gått en tur sammen - eller jeg kunne ha hørt ordentlig etter når minstejenta leser leseleksa si, eller storejenta forteller om noe som har skjedd på skolen, eller gutten er litt lei seg fordi han kanskje ikke blit tatt ut på førstelaget....

Alle sosiale medier GIR oss jo mye, ellers hadde vi jo ikke brukt dem - men de FRATAR oss jo noe og, siden døgnet bare har 24 timer, og fordi kvaliteten på kommunikasjon og samvær ikke er like god dersom en har hodet og hjertet flere steder på en gang.

Hvordan har vi det om ti år? Har vi fått nok av dette da og går tilbake igjen til å være tilstede der vi faktisk er - eller går utviklingen enda lenger?

En av bloggene jeg leser, er Jacob Arvola sin. Han skriver om noe av dette i dag:

http://www.jakobarvola.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...