Gå til innhold

Persille


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Lager en tråd her jeg heller.

Mannen min og jeg var på ABUP i dag sammen. Og det var et SÅ bra møte! Vi fikk lagt på bordet så mange viktige ting, som kanskje mest av alt handlet om kommunikasjon mellom oss to voksne - og jeg fikk fortalt hvor sliten og frynsete jeg er og hvor lite overskudd jeg har. Mannen min har ikke sett dette, og han var veldig lei seg for dette.

Vi skulle fokusere på 3 ting når det gjaldt oss to: Være tydelig overfor hverandre når det gjelder forventninger (dvs ikke bare tenke, men si det), fordele husarbeidoppgaver, lage en ordning på logistikken på fritidsaktivitetene. Dette er jo egentlig helt logisk, men alt dette har hengt på meg, og så har jeg ikke hatt overskudd til å ta tak i det.

Vi ble også enige om en del ting ift jenta, og det var egentlig godt å se hvor enige vi to var om hva vi aksepterer og hva vi ikke aksepterer.

Og vi skal jobbe videre med PMTO - nå med ros og oppmuntring og anerkjennende ord.

Men det var virkelig et bra møte. Det trengte jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Og vi skal jobbe videre med PMTO - nå med ros og oppmuntring og anerkjennende ord.''

Leste du om den doktorgraden som viste at nettopp slik opplegg er det som har best effekt i forhold til unger med ODD (om det nå er det de ender med å klassifisere vanskene som) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og vi skal jobbe videre med PMTO - nå med ros og oppmuntring og anerkjennende ord.''

Leste du om den doktorgraden som viste at nettopp slik opplegg er det som har best effekt i forhold til unger med ODD (om det nå er det de ender med å klassifisere vanskene som) ?

Ja - leste om det :-) Og det er jo mye logisk i det. Først syntes jeg det var litt sånn "ett skritt frem og to tilbake" når psykologen tok dette frem igjen - men jeg ser jo at det er mye bra i det.

Nå i kveld har vi hatt familiemøte og snakket om alle oppgavene som er å gjøre i huset. Ungene kom med oppgaveforslagene, og nå skal de sette seg opp på det de har lyst til å gjøre. Vi har faktisk hatt det veldig koselig sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Persille1365381127

Ja - leste om det :-) Og det er jo mye logisk i det. Først syntes jeg det var litt sånn "ett skritt frem og to tilbake" når psykologen tok dette frem igjen - men jeg ser jo at det er mye bra i det.

Nå i kveld har vi hatt familiemøte og snakket om alle oppgavene som er å gjøre i huset. Ungene kom med oppgaveforslagene, og nå skal de sette seg opp på det de har lyst til å gjøre. Vi har faktisk hatt det veldig koselig sammen :-)

Bedre sent enn aldri (jeg sjekker aldri meldinger):

Så bra!! Håper det fortsatt går rette veien for dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Bedre sent enn aldri (jeg sjekker aldri meldinger):

Så bra!! Håper det fortsatt går rette veien for dere :D

Merket det, at du ikke sjekker meldinger ofte ;-)

Noen ting går bedre, andre ting er på stedet hvil. Vi har fått organisert ansvaret for tømming av oppvaskmaskinen på en ny måte - og det har fungert helt fantastisk i litt over en uke. Og alle ungene ser at det er mye hyggeligere med et kjøkken som er ryddig og mye hyggeligere når vi voksne slipper å mase.

Vi jobber en del med å spørre på en høflig måte: "Kan du hjelpe meg med dette?" i stedet for "Kom og hjelp meg!" osv. Hun må stadig minnes på det, men jeg tror det glir inn nå at dersom hun spør på en hyggeligere måte, så får hun også mer hyggelig respons fra oss.

Vi var på tur i helga sammen med 8 andre familier. Ei av de andre damene (som vi ikek kjenner særlig godt fra før) kom bort til meg i går og sa at X var ei utrolig skjønn jente - at hun hadde sagt SÅ mye fint til både henne og til dattera, og spurt om hvordan det hadde gått med jenta da hun slo kneet sitt dagen før. Det varmet veldig!!! Og hun var veldig flink og pakket ned sakene sine da vi skulle reise (sengetøy, brettet dyna fint, støvsuget til og med) - uten at vi maste i det hele tatt.

Men i bilen hjem, var det igjen krangling og pirking bort på broren, og hun tøyer grenser når det gjelder legging osv...

Denne uka skal vi observere henne i forhold til ros og anerkjennelse - og så er det ny time på ABUP til fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket det, at du ikke sjekker meldinger ofte ;-)

Noen ting går bedre, andre ting er på stedet hvil. Vi har fått organisert ansvaret for tømming av oppvaskmaskinen på en ny måte - og det har fungert helt fantastisk i litt over en uke. Og alle ungene ser at det er mye hyggeligere med et kjøkken som er ryddig og mye hyggeligere når vi voksne slipper å mase.

Vi jobber en del med å spørre på en høflig måte: "Kan du hjelpe meg med dette?" i stedet for "Kom og hjelp meg!" osv. Hun må stadig minnes på det, men jeg tror det glir inn nå at dersom hun spør på en hyggeligere måte, så får hun også mer hyggelig respons fra oss.

Vi var på tur i helga sammen med 8 andre familier. Ei av de andre damene (som vi ikek kjenner særlig godt fra før) kom bort til meg i går og sa at X var ei utrolig skjønn jente - at hun hadde sagt SÅ mye fint til både henne og til dattera, og spurt om hvordan det hadde gått med jenta da hun slo kneet sitt dagen før. Det varmet veldig!!! Og hun var veldig flink og pakket ned sakene sine da vi skulle reise (sengetøy, brettet dyna fint, støvsuget til og med) - uten at vi maste i det hele tatt.

Men i bilen hjem, var det igjen krangling og pirking bort på broren, og hun tøyer grenser når det gjelder legging osv...

Denne uka skal vi observere henne i forhold til ros og anerkjennelse - og så er det ny time på ABUP til fredag.

Så godt å lese at det gikk så fint på turen deres! Når man får positive tilbakemeldinger på egne barn fra andre voksne, varmer det utrolig, særlig hvis man føler at man har et barn som krever endel ekstra.

Det vil jo alltid være ting og tang med barn, mine kan være kjempegreie lenge, så er det litt krangel eller noe styr igjen. Mine er veldig forskjellige Men det er jo dere som føler på om dette er normalt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Så godt å lese at det gikk så fint på turen deres! Når man får positive tilbakemeldinger på egne barn fra andre voksne, varmer det utrolig, særlig hvis man føler at man har et barn som krever endel ekstra.

Det vil jo alltid være ting og tang med barn, mine kan være kjempegreie lenge, så er det litt krangel eller noe styr igjen. Mine er veldig forskjellige Men det er jo dere som føler på om dette er normalt eller ikke.

Ja, selvsagt vil det alltid være noe krangling mellom søsken. Men dette er annerledes, og jeg er veldig glad for at vi nå får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Merket det, at du ikke sjekker meldinger ofte ;-)

Noen ting går bedre, andre ting er på stedet hvil. Vi har fått organisert ansvaret for tømming av oppvaskmaskinen på en ny måte - og det har fungert helt fantastisk i litt over en uke. Og alle ungene ser at det er mye hyggeligere med et kjøkken som er ryddig og mye hyggeligere når vi voksne slipper å mase.

Vi jobber en del med å spørre på en høflig måte: "Kan du hjelpe meg med dette?" i stedet for "Kom og hjelp meg!" osv. Hun må stadig minnes på det, men jeg tror det glir inn nå at dersom hun spør på en hyggeligere måte, så får hun også mer hyggelig respons fra oss.

Vi var på tur i helga sammen med 8 andre familier. Ei av de andre damene (som vi ikek kjenner særlig godt fra før) kom bort til meg i går og sa at X var ei utrolig skjønn jente - at hun hadde sagt SÅ mye fint til både henne og til dattera, og spurt om hvordan det hadde gått med jenta da hun slo kneet sitt dagen før. Det varmet veldig!!! Og hun var veldig flink og pakket ned sakene sine da vi skulle reise (sengetøy, brettet dyna fint, støvsuget til og med) - uten at vi maste i det hele tatt.

Men i bilen hjem, var det igjen krangling og pirking bort på broren, og hun tøyer grenser når det gjelder legging osv...

Denne uka skal vi observere henne i forhold til ros og anerkjennelse - og så er det ny time på ABUP til fredag.

Men dette går jo rette veien! Så hyggelig at dere hadde en fin tur, og at du fikk positive tilbakemeldinger fra en "fremmed" :D

Hvordan gikk det med observasjonen før vinterferien? Har dere fått noen tilbakemeldinger på det ennå? Eller er det det abup-møtet handler om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...