Gå til innhold

Blødning i uke 7


Gjest gravid og redd

Anbefalte innlegg

Gjest gravid og redd

Hei, Jeg er i dag gravid i uke 7+0. Nå har jeg blødd i 7 dager. Dag 3 var jeg på UL og fikk se at hjertet til fosteret banket som det skulle. Det var en enorm lettelse. Jeg ble sykmeldt i en uke og fikk beskjed å ligge mest mulig. Jeg blør lite eller ingen ting når jeg ligger. Når jeg sitter vanlig eller står blør det mer. Det begynte med små, mørkerøde klumper og utvannet blod. Nå er det mer friskt blod i små mengder. Livmoren min er sterkt bakovervendt. Har hatt mye utflod og følelsen av at urin/utflod renner ut etter at jeg trente i uke 5. Av og til er det som det "bobler" i magen. Har også nå streptokokkinfeksjon nr 2 i halsen (Apocillin) etter at jeg ble gravid. Bar litt tunge bag'er og ski i forkant av blødningene. Skal tilbake til UL om en og en halv uke, men sykemeldingen går ut om 2 dager. Jeg er 37 år og dette er svangerskap nr. 2. Begge ganger hadde jeg problemer med å bli gravid så dette er viktig for meg. Første graviditet ble jeg veldig dårlig med en gang, Fikk urinveisinfeksjon, klarte ikke spise, gikk ned 5kg, fikk dårlig hukommelse og syn, bekkenløsning og låsning. Til slutt fikk jeg svangerskapsforgiftning og fødselen ble satt i gang 1 uke før termin. Barnet kom med hånden langs hodet og jeg måtte sy 3 ganger før blødningene stoppet. 2 av gangene på operasjonsbordet. Kunne ikke gå på 1 mnd. Gikk på sterke smertestillende og hadde isbind. Etter 2 mnd kunne jeg gå litt og etter 3 var det blitt ok. Begynte å trene opp bekkenbunnen. Datteren min var sunn og sterk baby og alt endte godt. Det tok meg 3 år før jeg turte å prøve igjen. Nå er jeg mer redd en noen gang. Hva gjør jeg om det ikke stopper og jeg må tilbake på jobb? Hvor mye kan jeg blø før det blir farlig (har ikke vondt)? Hva er det som blør i livmoren? Har det sammenheng med skadene etter første fødsel? Eller bakovervendt livmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For der første, når det er konstatert hjerteaksjon, så er risiko for abort liten. Dette med å ligge mest mulig er gammel overtro, det har ingen effekt for å forebygge abort. Det er klart at du vil blø mer når du reiser deg opp, da tømmes oppsamlet blod ut av skjeden. Det er enkel ‘tyngdekraft’-prinsipp. Du skal ikke behandles for streptokokker i skjeden, streptokokker er et normal funn som finnes hos så mye som 30% av alle kvinner. Det kan være mange årsaker til blødning, f.eks. fra livmorhalsen, og det er ikke farlig for fosteret. Det er intet i veien for at du kan begynne å jobbe. Jeg synes du bør sjekkes av gynekolog/fødeavdeling. Det er ikke sammenhang mellom det du opplevde under forrige svangerskap og problemene i dette svangerskap.

Jeg synes du skal stå på krava om å komme til gynekolog som kan følge deg opp på best mulig måte. Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

For der første, når det er konstatert hjerteaksjon, så er risiko for abort liten. Dette med å ligge mest mulig er gammel overtro, det har ingen effekt for å forebygge abort. Det er klart at du vil blø mer når du reiser deg opp, da tømmes oppsamlet blod ut av skjeden. Det er enkel ‘tyngdekraft’-prinsipp. Du skal ikke behandles for streptokokker i skjeden, streptokokker er et normal funn som finnes hos så mye som 30% av alle kvinner. Det kan være mange årsaker til blødning, f.eks. fra livmorhalsen, og det er ikke farlig for fosteret. Det er intet i veien for at du kan begynne å jobbe. Jeg synes du bør sjekkes av gynekolog/fødeavdeling. Det er ikke sammenhang mellom det du opplevde under forrige svangerskap og problemene i dette svangerskap.

Jeg synes du skal stå på krava om å komme til gynekolog som kan følge deg opp på best mulig måte. Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Den bakoverliggende livmor har ingen betydning, det er ganske vanlig, finnes hos 25 % av alle kvinner. Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For der første, når det er konstatert hjerteaksjon, så er risiko for abort liten. Dette med å ligge mest mulig er gammel overtro, det har ingen effekt for å forebygge abort. Det er klart at du vil blø mer når du reiser deg opp, da tømmes oppsamlet blod ut av skjeden. Det er enkel ‘tyngdekraft’-prinsipp. Du skal ikke behandles for streptokokker i skjeden, streptokokker er et normal funn som finnes hos så mye som 30% av alle kvinner. Det kan være mange årsaker til blødning, f.eks. fra livmorhalsen, og det er ikke farlig for fosteret. Det er intet i veien for at du kan begynne å jobbe. Jeg synes du bør sjekkes av gynekolog/fødeavdeling. Det er ikke sammenhang mellom det du opplevde under forrige svangerskap og problemene i dette svangerskap.

Jeg synes du skal stå på krava om å komme til gynekolog som kan følge deg opp på best mulig måte. Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Det er meg igjen. Vil bare fortelle at det ikke gikk bra. Det endte med MA i uke 7+1. Var innom for UL før jeg skulle på jobb på mandag, men da var det ikke hjertelyd lenger til tross for at blødningene nesten hadde stoppet. Var på sykehuset i går og måtte gjennomføre en abort hjemme. Så nå er det over for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Det er meg igjen. Vil bare fortelle at det ikke gikk bra. Det endte med MA i uke 7+1. Var innom for UL før jeg skulle på jobb på mandag, men da var det ikke hjertelyd lenger til tross for at blødningene nesten hadde stoppet. Var på sykehuset i går og måtte gjennomføre en abort hjemme. Så nå er det over for denne gang.

Det var veldig trist. Jeg håper at det går bra med neste forsøk.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...