Gå til innhold

Uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)
Skrevet

Hei Irene Grøneng!

Lurer på om du kan hjelpe meg litt.. Jeg er ei jente på 25 år. Jeg har vært sykemeldt først et år, fikk avslag på rehabiliteringspenger, pga varig skade, søkte om yrkesrettet attføring, men kom aldri i gang med tiltaket, som for min del gikk ut på hospiteringsplass. Grunnen til at jeg aldri kom i gang med det, var sykdom, både ryggen, og masse psykiske plager forbundet med overvekt og diverse annet.

Fikk et brev fra aetat for en liten tid tilbake, om varsel om stans av attføringspenger, grunnet at jeg ikke var kommet i gang med hospitering, jeg fikk penger i ventetiden før tiltaket skulle starte. Jeg er for syk til å være under yrkesrettet attføringstiltak, pga ryggen og psyken, og dette skrev jeg til aetat, Har søkt om psykolog flere ganger i denne tiden og før det også, fått avslag hver gang fordi jeg ikke er suicidal. Men nå endelig har jeg kommet inn på venteliste i alle fall. Og det er jo noe. Har vært hos flere spesialister pga ryggen, skal nå til nevrolog som skal vurdere om det bør opereres eller ikke, igjen. Har fått ulike beskjeder om det tidligere, en sa at jeg måtte slanke meg det var det jeg fikk vite der., prolapsen i ryggen blir vel ikke akkurat borte av seg selv ved slanking. Og fastlegen min anbefaler operasjon, men så er jeg så redd for det også, tenk om det blit værre enn nå.. Jeg har absolutt ingen verdens ting å bidra med i arbeidslivet, vil gjerne søke uføretrygd. Har ikke fått tilbakemelding fra aetat enda, skrev at de fikk vurdere om de skulle sende saken min over til trygdekontoret. Tror du jeg har noen mulighet til å få en søknad om uføretrygd innvilget? Og i tilfelle, kan jeg søke ung ufør? Fyller 26 om 3 mnd.

Takknemmelig for svar fra deg.

Mvh

Fortsetter under...

Irene Grøneng
Skrevet

1. du har rett på rehab.penger dersom du er under behandling og det er utsikti til bedrng - dvs at du kan bli istand til å gjennomføre attføring senere.

2. Jeg kan ikke vurdere her om du vil få uførepensjon uten attføring først, men generelt er dette veldig strengt og spesielt når man er så ung.

3. Ung ufør skal du selvsagt søke på. Om du får det kommer an på om sykdommen er både alvorlig og varig, dette må legen din vurdere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...