Gå til innhold

Ops... å snakke uten å tenke


Gjest poplepople

Anbefalte innlegg

Men tenk så koselig det blir. Litt stille kanskje, men så deilig korrekt og fint;)

Kan fort bli FOR kjedelig også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Mrs D

    8

  • Katt-ja

    6

  • Bella Dotte

    6

  • tonie

    3

Bella Dotte

Vi kjøpte hus nylig og opplevde en kollega som bodde i område spørre meg hvilken etasje jeg bodde i. Hun trodde nok jeg leide, for de som eide huset før leide ut hele huset i to leiligheter...

Nei, vi bor i hele huset. VI har faktisk kjøpt det....

Åååååååååååååååh,...

trodde vel ikke at jeg hadde råd til et så stort hus sikkert.

Og folk prøver ikke å ro seg i land etter slike episoder heller... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Mennesker med feks ADHD eller Aspergers syndrom, kan gjøre slikt (og selvsagt enkelte andre). De må rett og slett lære seg noen sosiale spilleregler, trene seg opp, feks trene seg på å si Stopp til seg selv før de handler (snakker), og ta noen sekunder til å tenke.

Hei, det er akkurat det jeg har jobbet med de siste årene, og det funker! Tidligere skjønte jeg slikt i ettertid (med en gang det var sagt) og ble fryktelig skamfull og lei meg. Men jeg visste ikke hva jeg kunne gjøre annerledes, og jeg forsøkte bare å være morsom. Jeg har etterhvert forstått at det er stor forskjell på å være vittig og å gjøre seg vittig på andres bekostning!! Jeg har lest og trent og fått hjelp både av profesjonelle og venner og bekjente. Det er ikke bare impulskontrollen jeg har jobbet med, også det å ta andres perspektiv (theory of mind) og se ting i sammenheng (sentral koherens). Jeg har faktisk både Asperger og ADHD....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella Dotte

Mennesker med feks ADHD eller Aspergers syndrom, kan gjøre slikt (og selvsagt enkelte andre). De må rett og slett lære seg noen sosiale spilleregler, trene seg opp, feks trene seg på å si Stopp til seg selv før de handler (snakker), og ta noen sekunder til å tenke.

Hei, det er akkurat det jeg har jobbet med de siste årene, og det funker! Tidligere skjønte jeg slikt i ettertid (med en gang det var sagt) og ble fryktelig skamfull og lei meg. Men jeg visste ikke hva jeg kunne gjøre annerledes, og jeg forsøkte bare å være morsom. Jeg har etterhvert forstått at det er stor forskjell på å være vittig og å gjøre seg vittig på andres bekostning!! Dessuten kunne jeg finne på å korrigere gud og hvermann fordi jeg var svært opptatt av at alt skulle være nøyaktig og korrekt. Jeg har nå skjønt at det ofte ikke er så farlig. Jeg har lest og trent og fått hjelp både av profesjonelle og venner og bekjente. Det hadde ikke rettet seg av seg selv, uten denne hjelpen og innsikten (dvs diagnose Asperger 38 år gammel). Det er altså ikke bare impulskontrollen jeg har jobbet med, også det å ta andres perspektiv (theory of mind) og se ting i sammenheng (sentral koherens) er viktig. Jeg har faktisk både Asperger og ADHD....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
På 5.3.2012 den 1.28, Bella Dotte skrev:

Hei, det er akkurat det jeg har jobbet med de siste årene, og det funker! Tidligere skjønte jeg slikt i ettertid (med en gang det var sagt) og ble fryktelig skamfull og lei meg. Men jeg visste ikke hva jeg kunne gjøre annerledes, og jeg forsøkte bare å være morsom. Jeg har etterhvert forstått at det er stor forskjell på å være vittig og å gjøre seg vittig på andres bekostning!! Dessuten kunne jeg finne på å korrigere gud og hvermann fordi jeg var svært opptatt av at alt skulle være nøyaktig og korrekt. Jeg har nå skjønt at det ofte ikke er så farlig. Jeg har lest og trent og fått hjelp både av profesjonelle og venner og bekjente. Det hadde ikke rettet seg av seg selv, uten denne hjelpen og innsikten (dvs diagnose Asperger 38 år gammel). Det er altså ikke bare impulskontrollen jeg har jobbet med, også det å ta andres perspektiv (theory of mind) og se ting i sammenheng (sentral koherens) er viktig. Jeg har faktisk både Asperger og ADHD....

Kan jeg spørre hva var det du gjorde? hvilke profosjonelle som hjalp deg? Har du lest bøker eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, omar1995 skrev:

Kan jeg spørre hva var det du gjorde? hvilke profosjonelle som hjalp deg? Har du lest bøker eller?

Tråden er mange år gammel. Ikke sikkert du får noe svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...