Gå til innhold

Overaktiv blære under eksamen !

Anbefalte innlegg

Gjest student82

Hei !

Jeg har et problem med at jeg har overaktiv blære. Og i situasjoner hvor jeg blir nervøs forsterkes denne tilstanden ytterligere. Dette gjelder for eksempel eksamener, som jeg nå i november skal ta på Universitetet i Bergen. En 4- og en 7-timers. M.a.o. jeg blir nok nødd til å benytte toalettet opptil flere ganger. Men får jeg det ? - Da jeg gikk på videregående hadde de en ordning under tentamener at en lærer kom etter ca.2 timer og følgte folk ut. Men da etter 2 timer var min blære i ferd med å sprenge. Det er ikke noe morsomt å sitte med den følelsen under eksamen ! Resultatet blir jo påvirket. Det jeg da lurer på er hvordan denne ordningen vil være på eksamen som jeg nå skal ta. Kommer dette til å bli et problem ?

Mvh

Student82

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37698-overaktiv-bl%C3%A6re-under-eksamen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Jeg skjønner godt at dette kan bli et problem under eksamen. Overaktiv urinblære kan være så plagsomt at det virkelig kan påvirke livet.

For å unngå problemet under eksamen kan det være flere muligheter. Du kan være veldig forsiktig med å drikke på forhånd - men det er ikke sikkert dette er så lurt fordi å tørste seg kan virke negativt på prestasjonen din. - Du kan snakke med legen din om tabletter for å dempe urinblæren (Detrusitol). Dette kan gi deg birkninger i form av tørr munn og sårhet i øynene. Du bør i hvert fall prøve ut dette før eksamen så du vet om du får bivirkninger. Den tredje muligheten er at du tar tablette eller nesespray som nedsetter urinproduksjonen (Minirin) i de timene du har eksamen. Men også dette bør du forsøke før eksamen, så du vet om det gir deg bivrikninger.

Lykke til med eksamen og blære!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...