Gå til innhold

Stygt utslett i ansiktet

Anbefalte innlegg

I mange år har jeg vært plaget med et svært stygt og kraftig utslett i ansiktet, som kommer og går med jevne mellomrom. Det ligger symmetrisk rundt nesa og i panna og øyenbrynene. Huden flasser av og det blir rødt og irritert. Det svir, klør og verker. På det værste, kommer det blank væske ut av porene i huden. Det ser ut til å henge sammen med hva jeg spiser, men det er nesten umulig å finne ut hva. I blandt tåler jeg alt, iblandt nesten ingenting. Jeg har skrevet ned hva jeg har spist det siste døgnet, når jeg får utslett, og testet systematisk vare for vare når jeg har vært bra, men jeg finner ikke noe system. Det virker som om det akkumuleres i kroppen og bryter ut jevnlig uansett hva jeg gjør.

Jeg leste engang en artikkel i Asma og allergi forbundets blad om intoleranse mot aminosyrer, og kjente igjen mye av det. Men hva skal jeg gjøre? Aminosyrer finnes jo i "alt" og er en del av nedbrytningsprosessen av maten. Er jeg allergisk mot fordøyelse? Er det noen som har noen lignende erfaringer? Er det noe jeg må leve med? Fordøyelsen min virker ganske normal, men kan få akutte diareanfall innimellom, som ikke ser ut til å henge sammen med utslett periodene. Utslettet blir også værre når jeg er stresset i perioder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37718-stygt-utslett-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mann36

Et slikt utslett som det du beskriver er så godt som aldri forbundet med noe du spiser eller tar inn. Aminosyreallergi er spekulativt og aldri vist å eksistere.

Jeg regner med at du er undersøkt grundig av lege, men du burde kanskje få en henvisning til hudlege for å finne ut hva slags utslett dette er.

Det er slett ikke uvanlig å reagere på stress med utslett - hvis du kan gjøre noe med livssituasjonen din slik at du har det roligere vil det sikkert hjelpe noe.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...