Gå til innhold

Overnattingsbesøk

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Personlig hadde jeg ikke satt pris på å måtte dele 120 cm med mannen min... Det blir veldig snaut.

Vi ligger på en slik en hos mor, og det er TRANGT. Greit for ei natt, men ikke særlig greit for flere netter.

Men, dette er franskmenn, og de er jo gjerne litt små og nette ;)

Kanskje supplere med en madrass på gulvet?

De er ikke veldig store - men heller ikke veldig små og nette. Hun er litt lavere og mindre enn meg - han er vel omtrent like høy som mannen min, men litt smalere.

Vi synes det går veldig greit å ligge slik på ferie, men en er jo selvsagt forskjellige. Vi får sørge for å ha noen ekstra madrasser klare (må låne av min mor regner jeg med - vi har bare to ekstra madrasser) - slik at de kan sjonglere litt med plassene som de vil selv.

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mirabell

4

• Colette

4

• Lillemus

3

• Liliaceae

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

''Personlig hadde jeg ikke satt pris på å måtte dele 120 cm med mannen min... Det blir veldig snaut.''

Vi ligger på 120 cm på hytta og jeg synes det er koselig. :o) Jeg ville dog ikke hatt det som fast "hverdagsseng"; men noen netter i ferien går helt fint for meg. :o)

Vi hadde det i mange år vi - faktisk helt fra vi ble sammen til jeg var gravid med eldstemann - i fem år :-)

Så ble det 150 cm seng, og så 180 cm :-)

Har dere vært 15-20 personer på overnatting i huset????

*imponert*

Det virker deilig å ha et gjesterom. Men det har nå ikke vi, og slik er det. Men vi skal nok få det til, dersom vi går for dette.

Takk for svar :-)

Ja, den ene gangen var vi 16 og den andre gangen 19 (+ en baby, men den telles ikke siden den hadde medbragt seng). Og en tredje gang var vi 12 stk., men da bare voksne, og det var litt verre egentlig. Da vi var mange, la vi f.eks. 4 unger i hver av dobbeltsengene, så da lå det 8 på 2 rom. Har noen morsomme bilder av "sovesalene"! :-)

Jeg tror nok at når folk kommer på besøk, så forventer de slettes ikke hotellstandard. De fleste har ikke allverdens ekstra senger, og sånn er det jo bare.

Det kommer til å gå helt fint! :-)

Det er jo flere alternativer, avhengig av hvor godt barna kjenner hverandre. Jeg tror ikke jeg ville belaget meg på at en fransk familie skulle sove i telt i hagen, men... Kanskje deres barn vil? Eller noen av barna?

1) Dere kan flytte ut av soverommet dere, og losjere alle 5 på deres rom.

2) Barna et par av barna deres kan flytte inn på deres rom, så kan gjestene få to barnerom

3) Barna til gjestene kan sove på madrass hos deres barn, og de voksne på loftstua

Du kan gi dem to alternativer, enten en av punktene over, eller leie hotellrom eller hytte i nærheten. En hytte 8 km unna er litt langt, syns jeg.

''Personlig hadde jeg ikke satt pris på å måtte dele 120 cm med mannen min... Det blir veldig snaut.''

Vi ligger på 120 cm på hytta og jeg synes det er koselig. :o) Jeg ville dog ikke hatt det som fast "hverdagsseng"; men noen netter i ferien går helt fint for meg. :o)

''Vi ligger på 120 cm på hytta og jeg synes det er koselig.''

Men du er jo mini-liten :-)

Vi er begge godt over middels høye og ville ikke sovet godt i en så liten seng.

''Men du er jo mini-liten :-)''

I lengden ja, men i bredden er jeg da ganske gjennomsnittlig. :o)

Annonse

Gjest prust

Høyden har jo ikke noe å si da :-DDD

Jeg er 170 cm og mannen min er 186 cm - den 120 cm BREDE senga er jo like lang som dobbeltsenga vår som er 180 cm bred :-)

Gjest Shira :o)

Tenkte ikke på telt til de voksne :-D

Men barna pleier å like det godt. Aner ikke om franske barn liker det?

Jeg aner ikke hva franske barn er vant med, men barn er jo barn, ofte lette å engasjere til slikt. Ekstra godis, diverse i teltet så tenker jeg at det blir stas.

Vi har endel overnattingsbesøk, nå har vi 2 gjesterom, men før bodde vi i en trang leilighet, men det gikk alltid bra. Det er bare å rigge til, unger plasseres sammen, så lenge folk er innstilte på det. så går det bra.

Sommeren er jo enklest, da kan en være ute endel (forhåpentligvis, krysser fingre! ).

Ene kvelden kan dere grille, så stæsje ungene i teltet og dere skravle. Det er sommer det! :o)

Gjest Elextra

Jeg ville overlatt to av barnerommene til den gjestende familien (evt. med ekstra senger), samt ett av badene (mener å huske at dere har to).

Kan jo evt. la barna sove i telt i hagen, men du må vel uansett ha en backup-løsning.

Å låne en hytte et stykke unna blir en B-løsning.

Gjest luftslott

Jeg ville nok overlatt det barnerommet med 120-seng til foreldreparet og latt barna bestemme litt selv hvordan de vil fordele seg, madrasser på soverom eller madrasser i loftstue eller et par av barna i telt om været er ok. Det var i alle fall stas da jeg var liten å bo i telt i hagen:-)

Mja.... vi er litt kjipe på å låne bort soverommet vårt itl andre - føler det er så veldig privat. Så jeg tenker heller at de franske voksne kan ha det rommet med 120 seng. Der går det fint an å sove to voksne.

Det er ikke alle som har lyst til å låne "voksensoverommet" heller.

For meg spiller det ingen rolle å låne soverommet vårt ut, men jeg har opplevd at gjester ikke har ønsker å sove der, og heller vil ligge på madrass på gulvet på barnesoverom.

Nå har vi løst det hele med å kjøpe uttrekkbare IKEA-senger (Hemnes-seng) på to av barnerommene. Disse kan dras ut til dobbeltseng på 180x200 cm. Barna sover på dobbelt madrass til vanlig, så slipper vi oppbevaringsplass til de ekstra madrassene.

Vi har overnattingsgjester 1-2-3 ganger i året, men stort sett tjukke slekta. Det er veldig koselig.

Gjest Elextra

Mja.... vi er litt kjipe på å låne bort soverommet vårt itl andre - føler det er så veldig privat. Så jeg tenker heller at de franske voksne kan ha det rommet med 120 seng. Der går det fint an å sove to voksne.

Skjønner godt at dere er skeptiske til å låne bort deres soverom. En ting er at det føles privat, en annen ting er at man da ikke har direkte tilgang til klær etc.

Er sted vi bodde tidligere pleide svigerforeldrene våre å låne vår seng når de var på besøk. Husker jeg ikke syntes noe om det, og følte meg som nomade i eget hus.

Annonse

Vi har 5 soverom og loftstue som også fungerer som gjesterom. Rommene er romslige, og det går også fint for oss å ha tre barn på ett rom, hvis vi skulle ha f.eks. to familier på besøk. Det har vi ennå ikke hatt, men kan hende det blir aktuelt en dag, f.eks. nyttårsaften eller annen spesiell anledning.

Vi har hatt besøk av familier til overnatting ca annenhver måned. Vennepar med barn kommer til middag og vi koser oss med litt vin og barna leker.Fungerer veldig greit, og vi får en rolig og avslappende kveld. Barna virker også veldig fornøyde.

Jeg ville ikke ha sendt de til en hytte alene, for litt av poenget er vel at dere skal kunne kose prate sammen på kveldene dere voksne etter at barna er i seng?

Ut fra din beskrivelse, ville jeg i disse få dagene ha organisert det slik:

Foreldresoverommet: Dere og to barn. Det barnet som trenger mest privatliv skal få ha det minste rommet, hvor det er bare plass til 1 seng (10 åringen sitt rom).

På eldstemann sitt rom sover to av barna til gjestene.

På rommet til 8 åringen sover de voksne gjestene, med ett barn på madrass på gulvet.

Hvis været er fint, er det nok en flott opplevelse om barna sover i telt. Kanskje ikke alle på en gang, blir kanskje ikke plass til 6 barn heller, men de av barna som naturlig leker sammen. Også bytter de selvsagt på, slik at alle får den muligheten. Da blir det også bedre plass inne i huset.

Høres ut til at det blir noen hyggelig, men intense dager, og det må man jo regne med med hel familie på overnatting.

Du kan jo også ha litt kommunikasjon med familien i forkant, slik at de er forberedt på at dere deler hus, og om de må ta med soveposer/laken f.eks...?

Vi har mye overnattingsgjester, både av familie og venner. Så vi har mye ekstra sengetøy! :-)

Her i huset har vi ett ekstra soverom med 3 senger (familiekøye), og begge jentene har ekstraseng på rommet sitt (kan gjøre om senga til dobbeltseng). I tillegg har vi ei ekstraseng av typen sammenleggbar + en løs madrass. Og sofaer, om det kniper til.

Vi legger ofte barna sammen, enten gjestebarn hos våre eller våre sammen på rom om det er bare voksne som kommer. Ikke alle kan krype opp i familiekøyas øverste etasje, og da låner vi bort ei av ungenes senger.

Noen få ganger har vi lånt bort vårt eget rom, men det er en dårlig løsning siden jeg har en skikkelig dum rygg som misliker sofasoving. Det har bare skjedd 2-3 ganger, og da har vi vært 15-20 stk i huset. Akkurat det er litt pes på vinteren. Hehe.

Telt er en barneaktivitet om det er fint vær (vi har også telt i hagen om sommeren, og der "bor" ungene mer eller mindre).

Dette kommer til å gå veldig bra! Vi ligger på de utroligste steder når vi besøker slekt og venner, alt fra egne rom til åpne loftsstuer eller madrasser på gulvet på stua. Og det er helt greit. :-)

Gurimalla, dere må jo ha et gedigent hus?!

Vi har regnet ut til at vi har soveplass til 10-12 gjester, men hvis vi hadde hatt flere madrasser kunne vi jo fort ha omgjort loftstua f.eks. til "sovesal" for 6. Og puttet flere inn på barnerommene..

Men synes det er utrolig sporty å ha så mange overnattingsgjester. Vi synes det er mange med en familie med 3 barn, vi :-)

Gjest prust

Vi har 5 soverom og loftstue som også fungerer som gjesterom. Rommene er romslige, og det går også fint for oss å ha tre barn på ett rom, hvis vi skulle ha f.eks. to familier på besøk. Det har vi ennå ikke hatt, men kan hende det blir aktuelt en dag, f.eks. nyttårsaften eller annen spesiell anledning.

Vi har hatt besøk av familier til overnatting ca annenhver måned. Vennepar med barn kommer til middag og vi koser oss med litt vin og barna leker.Fungerer veldig greit, og vi får en rolig og avslappende kveld. Barna virker også veldig fornøyde.

Jeg ville ikke ha sendt de til en hytte alene, for litt av poenget er vel at dere skal kunne kose prate sammen på kveldene dere voksne etter at barna er i seng?

Ut fra din beskrivelse, ville jeg i disse få dagene ha organisert det slik:

Foreldresoverommet: Dere og to barn. Det barnet som trenger mest privatliv skal få ha det minste rommet, hvor det er bare plass til 1 seng (10 åringen sitt rom).

På eldstemann sitt rom sover to av barna til gjestene.

På rommet til 8 åringen sover de voksne gjestene, med ett barn på madrass på gulvet.

Hvis været er fint, er det nok en flott opplevelse om barna sover i telt. Kanskje ikke alle på en gang, blir kanskje ikke plass til 6 barn heller, men de av barna som naturlig leker sammen. Også bytter de selvsagt på, slik at alle får den muligheten. Da blir det også bedre plass inne i huset.

Høres ut til at det blir noen hyggelig, men intense dager, og det må man jo regne med med hel familie på overnatting.

Du kan jo også ha litt kommunikasjon med familien i forkant, slik at de er forberedt på at dere deler hus, og om de må ta med soveposer/laken f.eks...?

Takk for råd :-)

Det var jammen ofte dere har overnattingsgjester!

Snakket så vidt med mannen min nå, og han har ikke så lyst til å ha dem her. Men han er syk akkurat nå og klarer vel ikke helt å se deg for seg til sommeren ;-)

Gjest prust

Telt for franske barn er nok en ganske annerledes og morsom opplevelse for de :-)

''Telt for franske barn er nok en ganske annerledes og morsom opplevelse for de :-)

''

Ja, godt mulig, Men jeg tror disse var litt sånn "naturmennesker" som hadde vært en del i Tyskland og likte å gå i fjellet og sånn - så de var ikke som "min" franske familie som jeg bodde hos - der er skikkelig bourgoise ;-)

''Hadde jeg vært den franske familien tror jeg i alle fall jeg hadde blitt skuffet om jeg hadde fått tilbud om telt eller en hytte flere km unna de jeg skulle besøke.

''

Ja - jeg ville jo også tenkt det. I sommer besøkte vi også en annen fransk familie som vi kjente fra før - og jeg hadde jo blitt skuffet dersom vi ikke hadde bodd hos dem, men langt i fra. Men de har stort hus da.

''Men de har stort hus da.''

I min verden er et hus med fire soverom også et stort hus. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...