lykkeliten2 Skrevet 26. oktober 2001 Del Skrevet 26. oktober 2001 Hallo! Fikk stilt diagnosen astma i mai etter å ha hostet sammenhengende i tre år!!!Lungelegen mente på at det var mycoplasma som hadde utløst en hostevariant av astma. Jeg fikk Serevent som jeg tar to ganger daglig og Ventoline som jeg tar inntil 8 ganger daglig. Nå har det seg sånn at jeg har fått en skikkelig forkjølelse med påfølgende halsbetennelse. Hvitt belegg bak i halsen og meget rødt og hovent der baki. Det er såvidt jeg klarer å svelge... Feber har jeg også, den svinger voldsomt. Først fyker den opp i 40 før den daler langsomt ned i ca. 38, akkurat slik som det var da jeg hadde mycoplasma. Tror du mycoplasmaen kan ha blusset opp igjen? Bør jeg oppsøke lege for å få antibiotika mot halsbetennelsen? Jeg bruker nå maksimalt av Serevent og Ventoline. Har lest at man skal oppsøke lege når en har astma og får en infeksjon fordi astmaen kan forverre seg, er dette riktig? Takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37726-astma-og-halsbetennelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 Først og fremst finner jeg det merkelig at du får Serevent og Ventolin, det er jo to av samme slaget, de behandler akutte anfall der og da, ingen av disse to hjelper til å "behandle" astmaen. Du må oppsøke din lege omigjen og fortelle at du må ha Flutide, som er den medisinen som forebygger anfall og som skal styrke slimhinnene i luftveiene dine slik at de ikke blir så irriterte. Det er irritasjonen som gjør at du får "anfall" hele tiden. Serevent er en medisin som astmatikere får når de behandles med inhalasjonssteroider (Flutide) som et tillegg. Den skal hjelpe deg til å være anfallsfri i 12 timer. Og den skal tas to ganger daglig - en inhalasjon hver gang. Ventolin er også en anfallsmedisin, men denne har kortere virkning - mellom tre og fine timer. Det kan godt være at din infeksjon har blusset opp igjen. Astmatikere blir stort sett ikke mer forkjølet enn andre, men når de først blir forkjølet, henger det ofte lenger i. Og forkjølelse er en av de tilstander som veldig lett kan fremkalle astmaanfall, det at du blir tungpusten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37726-astma-og-halsbetennelse/#findComment-143386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lykkeliten2 Skrevet 28. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2001 Først og fremst finner jeg det merkelig at du får Serevent og Ventolin, det er jo to av samme slaget, de behandler akutte anfall der og da, ingen av disse to hjelper til å "behandle" astmaen. Du må oppsøke din lege omigjen og fortelle at du må ha Flutide, som er den medisinen som forebygger anfall og som skal styrke slimhinnene i luftveiene dine slik at de ikke blir så irriterte. Det er irritasjonen som gjør at du får "anfall" hele tiden. Serevent er en medisin som astmatikere får når de behandles med inhalasjonssteroider (Flutide) som et tillegg. Den skal hjelpe deg til å være anfallsfri i 12 timer. Og den skal tas to ganger daglig - en inhalasjon hver gang. Ventolin er også en anfallsmedisin, men denne har kortere virkning - mellom tre og fine timer. Det kan godt være at din infeksjon har blusset opp igjen. Astmatikere blir stort sett ikke mer forkjølet enn andre, men når de først blir forkjølet, henger det ofte lenger i. Og forkjølelse er en av de tilstander som veldig lett kan fremkalle astmaanfall, det at du blir tungpusten. Tusen takk for svaret! Jeg skal oppsøke legen min på mandag og be om Flutide, skjønner nå hvorfor jeg har så ofte "anfall"... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37726-astma-og-halsbetennelse/#findComment-143396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.