Gå til innhold

Jeg skal kjøpe meg bil, men..

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

''Har inntrykk av at svært mange er fornøyd med Toyota, enten det blir Yaris eller noe større.''

Jeg kjenner flere som er veldig fornøyd med Toyota, men også flere som byttet til annet merke temmelig fort. Vi hadde en RAV4 fra 2008 og den var forferdelig å sitte i. Vi kjørte helgetur med den en gang, to voksne, og vi hadde så vondt i ryggen da vi kom hjem at den ble byttet inn og Volvo ble kjøpt ganske kjapt. Der har du komfort der... Mmmm... Vi kjørte langtur i 6 dager med den i fjor og hadde ikke vondt noe sted ett sekund. :o)

Satt en gang i midten bak på en annen RAV4 fra Trondheim - Østersund (og tilbake) og herregud - jeg trodde ikke jeg skulle klare å gå da jeg kom ut av bilen!

Jeg har ikke prøvd den selv, men kjenner til flere som er meget fornøyd med sin RAV4.

Fortsetter under...

[quote name=Shira :o)' timestamp='1331891638' post='4736270]

''Har du prøvd automatic? Enklere får du det ikke :-)

''

Er det grei overgang fra manuell?

Vi må ha en bil til om en stund, som da primært blir min bil. Jeg har lyst på automatic, men ser for meg at jeg bråbremser mer enn jeg kjører på frem. ;o)

Er det greitt å veksle? For den bilen jeg bruker nå er manuell, og den vil jeg også bruke de verste vinterdagene, da jeg er svært glad i firhjulstrekken og selve bilen på våre elendige vinterveier.

Det er veldig grei overgang fra manuell til automatic, ja! :-) Jeg husker jeg var noe skeptisk, men det var jo fordi jeg manglet erfaring. Det gikk som smurt fra dag 2 :-)

Jeg har tiptronic, slik at jeg kan gire manuelt om jeg vil, men det brukes close to never.

Det er utrolig mange som tviholder på manuelt gir på bil, men som har svært labre ferdigheter i giring... de hadde nok hatt langt mer behagelige kjøreturer med en automatic.

Jeg kjører mc også, og der er det jo også giring hele tida. Nå har vi en 400 scooter, og scootere er som kjent automatic. Greit å ha bare gass og brems å forholde seg til i grunnen :-)

Gjest luftslott

''Den er ikke den mest bensingjerrige når det gjelder bykjøring(1,2 på mila) men ligger under 0,7 på mila på langkjøring''

Jøjje meg! Min Suzuki fra 2000 bruker ca. 0.7 l/mil på bykjøring. Jeg hadde ikke kjøpt en bil med det bensinforbruket du skisserer, det blir fryktelig dyrt om man kjører mye.

Jeg vet den er tørst, men det er pga en kombinasjon av automatgir, turbo og en sjåfør som liker å kjenne "draget" når han trykker inn gassen etter å ha eigd flere ganske tamme biler tidligere;-)

Gjest luftslott

Er det helt ny bil du tenker på?

Kia har 7 års nybilgaranti.

Det har de, men sittekomforten (iallefall i Sportage) er ikke særlig bra. Setene er korte i beina og man sitter ikke godt, det har en del å si om man skal kjøre langt eller mye.

Annonse

Det har de, men sittekomforten (iallefall i Sportage) er ikke særlig bra. Setene er korte i beina og man sitter ikke godt, det har en del å si om man skal kjøre langt eller mye.

''Setene er korte i beina''

Det tror jeg er ganske gjengs på japanske/asiatiske biler. RAV'en til kjæresten hadde veldig korte seter, setet sluttet ca. 10 cm før kneet han og han er ikke spesielt langbeint til mann å være. Han satt aldri godt i den bilen. Suzukien passer meg utmerket på den måten, med mine korte bein. :o)

Jeg har ikke prøvd den selv, men kjenner til flere som er meget fornøyd med sin RAV4.

''Jeg har ikke prøvd den selv, men kjenner til flere som er meget fornøyd med sin RAV4.''

Min kjæres standarsvar på det er:"Det er fordi de ikke har prøvd Audi eller Volvo det!" :o)

Gjest Tatjana

[quote name=Shira :o)' timestamp='1331891638' post='4736270]

''Har du prøvd automatic? Enklere får du det ikke :-)

''

Er det grei overgang fra manuell?

Vi må ha en bil til om en stund, som da primært blir min bil. Jeg har lyst på automatic, men ser for meg at jeg bråbremser mer enn jeg kjører på frem. ;o)

Er det greitt å veksle? For den bilen jeg bruker nå er manuell, og den vil jeg også bruke de verste vinterdagene, da jeg er svært glad i firhjulstrekken og selve bilen på våre elendige vinterveier.

''Er det grei overgang fra manuell?''

Ikke noe problem. Det tok meg ca en halv time å bli vant til automatgir, og jeg har kjørt bil med manuellt gir i 25 år...

''Er det greitt å veksle?''

Ikke noe problem der heller. Vi har to biler, jeg bruker for det meste den med automatgir. Men i dag for eksempel måtte jeg ta den med manuelt gir og det går helt fint.

Det har du sikkert helt rett i. Jeg har aldri kjørt Kia selv, men så reklamen ute i trafikken forleden :-)

Annonse

Gjest luftslott

Det har du sikkert helt rett i. Jeg har aldri kjørt Kia selv, men så reklamen ute i trafikken forleden :-)

Vi syns Sportage'n var skikkelig stilig og tenkte litt på å kjøpe selv, men så fikk vi prøvekjøre en og ble litt skuffa. Så neste bil blir svensk, enten Saab eller Volvo!

Gjest Shira :o)

Det er veldig grei overgang fra manuell til automatic, ja! :-) Jeg husker jeg var noe skeptisk, men det var jo fordi jeg manglet erfaring. Det gikk som smurt fra dag 2 :-)

Jeg har tiptronic, slik at jeg kan gire manuelt om jeg vil, men det brukes close to never.

Det er utrolig mange som tviholder på manuelt gir på bil, men som har svært labre ferdigheter i giring... de hadde nok hatt langt mer behagelige kjøreturer med en automatic.

Jeg kjører mc også, og der er det jo også giring hele tida. Nå har vi en 400 scooter, og scootere er som kjent automatic. Greit å ha bare gass og brems å forholde seg til i grunnen :-)

Høres ut som at jeg skal forfølge den tanken med en uten manuelt!

Gjest Shira :o)

''Er det grei overgang fra manuell?''

Ikke noe problem. Det tok meg ca en halv time å bli vant til automatgir, og jeg har kjørt bil med manuellt gir i 25 år...

''Er det greitt å veksle?''

Ikke noe problem der heller. Vi har to biler, jeg bruker for det meste den med automatgir. Men i dag for eksempel måtte jeg ta den med manuelt gir og det går helt fint.

Høres bra ut. Da blir det hyperaktuelt å se på automat når tiden kommer. Jeg er i grunnen for alt som letter "jobben" for meg, i mange sammenhenger. Hi hi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...