Gå til innhold

Flørter med 50-tallets husmorrolle

Anbefalte innlegg

Gjest fra bergen

''Kvinnene er på full fart tilbake til kjøkkenbenken, men 2000-tallets husmor bruker ikke tid på rengjøring og oppvask. Hun koser seg, bruker tid på barna og blogger om det gode liv.

På de utallige husmorbloggene som har dukket opp de siste årene kan vi på pastellfarget bakgrunn lese om praktfulle barn, drømmemannen, håndarbeid og hjemmebakst. Moderne husmorliv handler om kos, god tid og spennende interiør. Vellykkethet måles i høyden på glasuren på hjemmelagede muffins, eller cupcakes, som det heter nå om dagen.

- Husmorordet har skiftet klang de siste 10 årene og blir oppfattet mer positivt. ''

http://www.bt.no/bergenpuls/Florter-med-50-tallets-husmorrolle-2666987.html#.T2URRRGPWPr

Går utviklingen bakover?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377327-fl%C3%B8rter-med-50-tallets-husmorrolle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

28

• mariaflyfly

8

• Lillemus

4

• Mrs. Wallace

4

Gjest Kayia

Neida, det er bra at det er mulig å artikulere positivt også rundt valget som ikke er mest vanlig :) Som jeg skrev i en annen tråd nylig er det økonomisk mulig for stadig flere å velge redusert eller arbeidsfrie år mens ungene er små, og det er bra at man har valg. Imidlertid er det noe facebooksk/ rosablogger over formen disse damene har som gjør at jeg får happy-overdose... ;-)

Neida, det er bra at det er mulig å artikulere positivt også rundt valget som ikke er mest vanlig :) Som jeg skrev i en annen tråd nylig er det økonomisk mulig for stadig flere å velge redusert eller arbeidsfrie år mens ungene er små, og det er bra at man har valg. Imidlertid er det noe facebooksk/ rosablogger over formen disse damene har som gjør at jeg får happy-overdose... ;-)

Ikke sant?:) Det blir litt mye. Litt vel mye lykke til at jeg helt greier å tro på det.

Jeg synes ikke man kan si at utviklingen går bakover når saken er at disse kvinnene trives med å være husmødre og gjerne vil være det. :o) Noe annet er det om mannen tvinger dem til å være hjemme og at de ikke får lov til eller får anledning til å gå ut i arbeidslivet.

Ellers er jeg enig ang. sukkersøte rosa-blogger. :o)

Annonse

Gjest alvende

Jeg synes ikke man kan si at utviklingen går bakover når saken er at disse kvinnene trives med å være husmødre og gjerne vil være det. :o) Noe annet er det om mannen tvinger dem til å være hjemme og at de ikke får lov til eller får anledning til å gå ut i arbeidslivet.

Men gjør cupcakes-husmødrene alt husarbeidet selv? Vasker og rydder de, eller har de øst-europeere til å ta seg av den jobben slik at de kan vie all sin tid til å bake cupcakes og publisere siste nytt fra hjemmet på bloggen?

Har også lagt merke til at flere tar med yrket til mannen sin i bloggnavnet, og det selv om de har utdanning.. Fotballfrue, legefruen osv. Merkelige greier.

Gjest Det å stå på egne ben

Men gjør cupcakes-husmødrene alt husarbeidet selv? Vasker og rydder de, eller har de øst-europeere til å ta seg av den jobben slik at de kan vie all sin tid til å bake cupcakes og publisere siste nytt fra hjemmet på bloggen?

Har også lagt merke til at flere tar med yrket til mannen sin i bloggnavnet, og det selv om de har utdanning.. Fotballfrue, legefruen osv. Merkelige greier.

Ja om de tar navnet til mannen sin så er det litt pinlig. Jeg synes selv at bloggen fotballfrue er bra og morsom å titte innom. Selv om jeg absolutt ikke er i hverken hennes alder eller vektklasse ;) Hun har jo bygd opp en forretning med bloggen sin, og hva gjør man da ved en eventuell skilsmisse? x-fotballfrue?

Gjest alvende

Ja om de tar navnet til mannen sin så er det litt pinlig. Jeg synes selv at bloggen fotballfrue er bra og morsom å titte innom. Selv om jeg absolutt ikke er i hverken hennes alder eller vektklasse ;) Hun har jo bygd opp en forretning med bloggen sin, og hva gjør man da ved en eventuell skilsmisse? x-fotballfrue?

''hva gjør man da ved en eventuell skilsmisse? x-fotballfrue?''

Da er det kanskje på tide å ta tilbake sin egen identitet? Om legefruen skiller seg, så kunne jo det nye bloggnavnet bli "sykepleieren.com". Det kunne ikke ramle meg inn å ta yrket til mannen min med på den måten. Jeg skjønner meg virkelig ikke på sånt.

Mrs. Wallace

http://fett.no/2012/03/a-bryte-inn-i-jentefesten/

Annonse

''Vellykkethet måles i høyden på glasuren på hjemmelagede muffins, eller cupcakes, som det heter nå om dagen.''

Dette gjelder ofte "konen til vellykkede menn", og det er altså snakk om en klasse-ting ("vi er rike nok, siden mannen tjener sååå mye at jeg ikke trenger jobbe") - altså en "se så mye penger vi har"-greie.

Med vennlig hilsen

Gjest alvende

''Vellykkethet måles i høyden på glasuren på hjemmelagede muffins, eller cupcakes, som det heter nå om dagen.''

Dette gjelder ofte "konen til vellykkede menn", og det er altså snakk om en klasse-ting ("vi er rike nok, siden mannen tjener sååå mye at jeg ikke trenger jobbe") - altså en "se så mye penger vi har"-greie.

Med vennlig hilsen

Du har et poeng.

Gjest Blingblingbadabing

Med vennlig hilsen

Jeg er langt på vei enig. Men rosabloggere tjener såpass mye at i mange tilfeller (jeg snakker om de _mest_ profilerte_) tjener de mer enn sin mann.

Jeg er langt på vei enig. Men rosabloggere tjener såpass mye at i mange tilfeller (jeg snakker om de _mest_ profilerte_) tjener de mer enn sin mann.

Hei,

Jo, det er sikkert riktig, men da driver de jo egentlig enkeltmannsforetak hjemmefra. Ironisk nok så jobber de jo, da! :-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...