Gå til innhold

Vurderer forbud mot niqab og burka

Anbefalte innlegg

megler Smekk

''Akershus Arbeiderparti kan i helgen gå inn for et forbud mot heldekkende hodeplagg i skoler og på arbeidsplasser.

I et forslag som skal opp på årsmøtet, bes regjeringen om å arbeide for et forbud mot niqab og burka i utdanningsinstitusjoner og i arbeidslivet.

Kjell Maartmann-Moe fra Bærum Arbeiderparti mener tildekking bryter med et viktig prinsipp.

– Det er fordi vi ønsker å se hvem vi snakker med. Det er et viktig prinsipielt spørsmål, slik at hverken elever eller de som jobber skal kunne dekke seg til.''

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.8041908

Et fornuftig forslag. Dessverre kommer forslaget ikke til å gå gjennom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377417-vurderer-forbud-mot-niqab-og-burka/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er (heldigvis) et ytterst marginalt 'problem' i Norge i dag.

Jeg støtter ikke et forbud, men de som velger niqab / burka / finlandshette som hverdagsantrekk må innse at de neppe får innpass i arbeidslivet i Norge. Det blir et valg på lik linje med å være hjemmearbeidende.

Jeg støtter ikke et forbud, men de som velger niqab / burka / finlandshette som hverdagsantrekk må innse at de neppe får innpass i arbeidslivet i Norge. Det blir et valg på lik linje med å være hjemmearbeidende.

Tja - jeg tipper det er flere "innvandrerbutikker" og andre stillinger som kunne ansatt en kvinne i niqab eller burka, enn det faktisk er kvinner som faktisk bruker niqab/burka i Norge.

Uten at jeg har talt hvor mange av "dem" som faktisk vil jobbe ute.

Med vennlig hilsen

Annonse

megler Smekk

Ah! du slår seg sammen med diverse mullaher og andre overformyndere, som vil bestemme hvordan kvinner skal kle seg.

Personlig frihet og libertarianisme er et dyr i Sibir, ikke sant?

''Ah! du slår seg sammen med diverse mullaher og andre overformyndere, som vil bestemme hvordan kvinner skal kle seg.''

Skrivebom. Jeg vil dog ikke tillate maskering på offentlig sted.

Tja - jeg tipper det er flere "innvandrerbutikker" og andre stillinger som kunne ansatt en kvinne i niqab eller burka, enn det faktisk er kvinner som faktisk bruker niqab/burka i Norge.

Uten at jeg har talt hvor mange av "dem" som faktisk vil jobbe ute.

Med vennlig hilsen

''Tja - jeg tipper det er flere "innvandrerbutikker" og andre stillinger som kunne ansatt en kvinne i niqab eller burka, enn det faktisk er kvinner som faktisk bruker niqab/burka i Norge.''

Nja...? I så fall er det flott. Du har større erfaring enn meg med "storbyforhold" her til lands, har du møtt niqab- / burkakledde i en jobbsituasjon?

Det eneste personlige tilfellet jeg kjenner til (bortsett fra mitt mislykka veddemål ift burka en lørdag i 2011) er en ansatt i barnehagen til barnebarnet mitt. Barnebarnet mitt har aldri ytra noe negativt ift denne personen, men sa "Hun er glad i meg, men jeg har aldri sett henne"

''Tja - jeg tipper det er flere "innvandrerbutikker" og andre stillinger som kunne ansatt en kvinne i niqab eller burka, enn det faktisk er kvinner som faktisk bruker niqab/burka i Norge.''

Nja...? I så fall er det flott. Du har større erfaring enn meg med "storbyforhold" her til lands, har du møtt niqab- / burkakledde i en jobbsituasjon?

Det eneste personlige tilfellet jeg kjenner til (bortsett fra mitt mislykka veddemål ift burka en lørdag i 2011) er en ansatt i barnehagen til barnebarnet mitt. Barnebarnet mitt har aldri ytra noe negativt ift denne personen, men sa "Hun er glad i meg, men jeg har aldri sett henne"

Hei,

Nei, men jeg har ikke sjekket, heller. Jeg tipper at andelen av burka/niqab som ønsker/prøver å jobbe er relativt liten, men det vet jeg ikke. Det er tross alt trolig mindre enn 5 personer med burka i Norge, og kanskje 150 (?) tilsammen med niqab (basert på tall fra Danmark).

Så du denne?

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/03/12/112640.htm

Med vennlig hilsen

''Ah! du slår seg sammen med diverse mullaher og andre overformyndere, som vil bestemme hvordan kvinner skal kle seg.''

Skrivebom. Jeg vil dog ikke tillate maskering på offentlig sted.

''Skrivebom. Jeg vil dog ikke tillate maskering på offentlig sted. – megler Smekk''

Nei, du blir tatt på kornet.

Du er åpenbart ikke mot "maskering på offentlig sted", for du vet like godt som meg at du verken vil bannlyse motorsykkelhjelmer, finlandshetter, osv.

Og før du igejn sier at man bruker ikke disse innendørs - nei, man bruker dem der de er beregnet: motorsykkelhjelm på motorsykkel, finlandshette når det er kaldt, og niqab når de er blant fremmede. Så den har du fått tilbakevist selv, og jeg tror ikke du tror på det selv, engang.

Dette handler om at du og andre vil kontrollere kvinners rett til å kle seg.

Gjest Pilka

Dette er marginalt problem i dag, men jeg støtter at det blir satt regler for hvor det ikke er lov å dekke ansiktet. Det er noen steder hvor det går ikke i vårt samfunn.

megler Smekk

''Skrivebom. Jeg vil dog ikke tillate maskering på offentlig sted. – megler Smekk''

Nei, du blir tatt på kornet.

Du er åpenbart ikke mot "maskering på offentlig sted", for du vet like godt som meg at du verken vil bannlyse motorsykkelhjelmer, finlandshetter, osv.

Og før du igejn sier at man bruker ikke disse innendørs - nei, man bruker dem der de er beregnet: motorsykkelhjelm på motorsykkel, finlandshette når det er kaldt, og niqab når de er blant fremmede. Så den har du fått tilbakevist selv, og jeg tror ikke du tror på det selv, engang.

Dette handler om at du og andre vil kontrollere kvinners rett til å kle seg.

Du er fortsatt ikke i nærheten av å treffe blink.

Både sosialt, juridisk og samfunnsmessig skaper burka/niqab et problem fordi det fjerner bærerens personlighet fra det åpne samfunnet. Dette er en type tildekning som ikke hører hjemme i et åpent og fritt samfunn.

Du er fortsatt ikke i nærheten av å treffe blink.

Både sosialt, juridisk og samfunnsmessig skaper burka/niqab et problem fordi det fjerner bærerens personlighet fra det åpne samfunnet. Dette er en type tildekning som ikke hører hjemme i et åpent og fritt samfunn.

''Dette er en type tildekning som ikke hører hjemme i et åpent og fritt samfunn.''

Så i ditt "åpne og frie samfunn" så må de kle seg slik du vil?

De er jo nettopp ikke fri, enten det er du eller en mullah som bestemmer om de skal eller ikke skal bruke niqab.

Annonse

Hei,

Nei, men jeg har ikke sjekket, heller. Jeg tipper at andelen av burka/niqab som ønsker/prøver å jobbe er relativt liten, men det vet jeg ikke. Det er tross alt trolig mindre enn 5 personer med burka i Norge, og kanskje 150 (?) tilsammen med niqab (basert på tall fra Danmark).

Så du denne?

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2012/03/12/112640.htm

Med vennlig hilsen

Interessant artikkel! Og dette tror jeg er ganske vesentlig:

''Fordomme opretholder gab

Anne Rasmussen, leder af CBSI Sprogcenter i Københavns Nordvest-kvarter, mener, at fordomme om indvandrerkvinderne i sig selv er med til at opretholde det etniske gab i beskæftigelsen.

- Jeg har mødt somaliske kvinder, som er superseje og virkelig går op i ligestilling. Men når de mødte deres sagsbehandler, var holdningen: Du har jo fire børn og vil nok helst et eller andet, som ikke er rigtigt arbejde, siger hun.''

Food for thought...

Interessant artikkel! Og dette tror jeg er ganske vesentlig:

''Fordomme opretholder gab

Anne Rasmussen, leder af CBSI Sprogcenter i Københavns Nordvest-kvarter, mener, at fordomme om indvandrerkvinderne i sig selv er med til at opretholde det etniske gab i beskæftigelsen.

- Jeg har mødt somaliske kvinder, som er superseje og virkelig går op i ligestilling. Men når de mødte deres sagsbehandler, var holdningen: Du har jo fire børn og vil nok helst et eller andet, som ikke er rigtigt arbejde, siger hun.''

Food for thought...

Ja, det tror jeg er ganske vesentlig.

Det er jo så mange undersøkelser hvor muslimske jenter nå leder i utdanningen, og man skal være forsiktig med å undervurdere dem. De overgår jo ofte de som forsøker å kontrollere om de skal ha hijab, osv. av eller på! ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...