Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Du? Idiot? Du har visst funnet din overkvinne. Jeg har 20 studiepoeng i RLE og veit ikke engang hva dette betyr... ;)

Ahh, for en betryggelse :-) Trodde jeg var rimelig oppegående på 'religioner og sånn', men dette må ha gått inn det ene øret og ut det andre...

Sitat fra "Vi i verden 4":

"På Simchat Torah feirer jødene gleden over Toraen. Simchat Torah er hebraisk og betyr festen for Toraen. Denne dagen leser de det siste avsnittet i femte Mosebok. Da er de ferdige med årets gjennomlesning. Så begynner de på nytt igjen med det første avsnittet om skapelsen.

Torarullene blir båret rundt i synagogen. Barn og voksne danser og synger. De berører rullene forsiktig. Alle er glade."

mariaflyfly

Ahh, for en betryggelse :-) Trodde jeg var rimelig oppegående på 'religioner og sånn', men dette må ha gått inn det ene øret og ut det andre...

Sitat fra "Vi i verden 4":

"På Simchat Torah feirer jødene gleden over Toraen. Simchat Torah er hebraisk og betyr festen for Toraen. Denne dagen leser de det siste avsnittet i femte Mosebok. Da er de ferdige med årets gjennomlesning. Så begynner de på nytt igjen med det første avsnittet om skapelsen.

Torarullene blir båret rundt i synagogen. Barn og voksne danser og synger. De berører rullene forsiktig. Alle er glade."

Det var et ytterst nedprioritert fag for min del...

Denne skikken står ikke nevnt i læreboka mi, det gjør derimot en haug med andre høytider.

Gjest prust

Ser at du har fått svar - men jeg ville bare si at min 7. klassing skal ha religionsprøve på fredag om kristendom, jødedommen, islam, hinduismen og buddhismen, og han nevnte ikke denne høytiden i det hele tatt (de skulle nevne høytider)...

Men jeg ser at andreklassingen min kan mer om hinduismen enn jeg kan ;-) Hun la ut om diverse guder og historier rundt dem her i vinter!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...