Gå til innhold

Forbud mot ekstremisme.

Anbefalte innlegg

Gjest togli

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/03/22/sarkozy-vil-bekjempe-ekstremisme-pa-nettet

Dette synes jeg er et flott tiltak av frankrikes president! Det skal allikevel bli spennende å se hvordan man håndhever det i forhold til hvor grensen skal gå, og hvordan man nå skal forholde seg til ytringsfriheten.

Flott om folk kan greie å diskutere dette på en saklig måte - og greier du det ikke, så er det sikkert lurest å holde seg unna tråden ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377502-forbud-mot-ekstremisme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg lyttet på RFI (Radio France International) da han annonserte dette i dag.

Det foresvever meg at det blir ekstremt vanskelig å implementere dette - både fysisk og juridisk. At man oppsøker en ekstremist-side betyr jo ikke at man er enig i det som står der. Det handler om retten til å være informert om hva som foregår.

Ytringsfriheten er jo en annen sak - den er nedfelt i Den europeiske Menneskerettighetskonvensjonen.

Jeg er selvsagt for å bekjempe ekstremisme, og spesielt på nett er det jo utfordrene fordi nettsiden kan ligge på en server hvor som helst. Hvis vi sensurerer det vi ikke liker, kan vi da kritisere Kina for å sensurere det de ikke liker?

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest togli

Skal jeg være helt ærlig, synes jeg forslaget er både virkelighetsfjernt, populistisk og problematisk for personvernet.

Veien til helvete er brolagt med gode forsetter.

Jeg er enig i det... ser ikke helt for meg hvordan man skal håndheve dette - men tanken synes jeg er god!

Gjest togli

Hei,

Jeg lyttet på RFI (Radio France International) da han annonserte dette i dag.

Det foresvever meg at det blir ekstremt vanskelig å implementere dette - både fysisk og juridisk. At man oppsøker en ekstremist-side betyr jo ikke at man er enig i det som står der. Det handler om retten til å være informert om hva som foregår.

Ytringsfriheten er jo en annen sak - den er nedfelt i Den europeiske Menneskerettighetskonvensjonen.

Jeg er selvsagt for å bekjempe ekstremisme, og spesielt på nett er det jo utfordrene fordi nettsiden kan ligge på en server hvor som helst. Hvis vi sensurerer det vi ikke liker, kan vi da kritisere Kina for å sensurere det de ikke liker?

Med vennlig hilsen

Ja, ser problemene dette vil skape... helt klart.... hadde vært interessant å vite hvordan Sarkozsy (aner ikke om jeg stava det rett ;)) tenker seg at dette skal foregå...

Gjest togli

Jeg synes dette er veldig positivt men jeg vil anta det blir vanskelig å overholde i praksis og vil det i det hele tatt være effektivt? Ikke vet jeg men jeg må uansett si jeg liker når presidenter og ministre tar tak og _gjør noe_. :-)

Ja, det ligger litt positivitet i det at en mektig person går ut med dette - men problematisk å gjennomføre i praksis blir det nok;)

Gjest togli

Uansett hvor god baktanken måtte være er dette et latterlig, livsfjernt, ugjennomførbart forslag, som kun hører hjemme i fantasiens verden, fremsatt av en person uten minimumskunnskap om hvordan internett fungerer.

Ja, ser den..... er spent på den franske lederens neste trekk ;)

Annonse

Ja, det ligger litt positivitet i det at en mektig person går ut med dette - men problematisk å gjennomføre i praksis blir det nok;)

Hei,

Jeg vet ikke engang om jeg synes det er positivt, fordi det er så virkelighetsfjernt. Ønsker vi et samfunn hvor folk blir arrestert og fengslet fordi de *leser* ulovlige tekster?

Dette forslaget går ikke engang på å *skrive* "oppfordringer til vold", men å lese tekster som er ekstreme.

På mange måter synes jeg heller at det er skremmende at en president kan foreslå noe slikt.

Jeg er selvsagt helt enig i at man bør bekjempe ekstremisme, men det gjør man neppe på denne måten, men heller gjennom dialog, forståelse og slike "kjedelige" ting som virker, men som ikke passer inn når det er valgår i Frankrike. ;-)

Med vennlig hilsen

Mrs. Wallace

Hei,

Jeg vet ikke engang om jeg synes det er positivt, fordi det er så virkelighetsfjernt. Ønsker vi et samfunn hvor folk blir arrestert og fengslet fordi de *leser* ulovlige tekster?

Dette forslaget går ikke engang på å *skrive* "oppfordringer til vold", men å lese tekster som er ekstreme.

På mange måter synes jeg heller at det er skremmende at en president kan foreslå noe slikt.

Jeg er selvsagt helt enig i at man bør bekjempe ekstremisme, men det gjør man neppe på denne måten, men heller gjennom dialog, forståelse og slike "kjedelige" ting som virker, men som ikke passer inn når det er valgår i Frankrike. ;-)

Med vennlig hilsen

Her er jeg helt og fullstendig enig med deg, Sør. Forslaget er på ingen måte godt.

Mrs. Wallace

Jeg er enig i det... ser ikke helt for meg hvordan man skal håndheve dette - men tanken synes jeg er god!

''men tanken synes jeg er god!''

Men kan virkelig en tanke som er både urealistisk, problematisk og potensielt skadelig være god? Jeg er nok ikke enig. Jeg synes snarere det er litt bekymringsverdig at en såpass mektig (og dermed presumptivt informert) mann kan komme med et sånt utspill.

Her er jeg helt og fullstendig enig med deg, Sør. Forslaget er på ingen måte godt.

Det ironiske er at Mr Sarkozy for noen uker siden annonserte at det visstnok var for mange "innvandrere" i Frankrike.

Fra Wikipedia:

''Sarkozy is the son of Pál István Ernő Sárközy de Nagy-Bócsa (Hungarian: nagybócsai Sárközy Pál; in some sources Nagy-Bócsay Sárközy Pál István Ernő),a Hungarian aristocrat, and Andrée Jeanne "Dadu" Mallah (b. Paris, 12 October 1925), who is of half Greek Jewish and half French Catholic origin.''

:knegg:

Med vennlig hilsen

Ja, ser problemene dette vil skape... helt klart.... hadde vært interessant å vite hvordan Sarkozsy (aner ikke om jeg stava det rett ;)) tenker seg at dette skal foregå...

Hei,

I Norge har man et godt exit-program for høyreekstreme, og det er godt mulig at dette kan fungere for andre i samme kategori:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7867877

Jeg har mer tro på slike program, enn å arrestere folk for å lese på internett.

Det sagt, forslaget til Sarkozy innbefatter også forbud mot å reise til ekstremist-treningsleirer. Det er selvsagt noe helt annet, og er et forslag som godt kan ha noe for seg.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...