Gå til innhold

Facebook, når noen er et sted

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, men hvordan??

Holder det at jeg logger meg på, fra feks et hotell i Danmark, så står det automatisk at jeg er der når jeg skriver noe på profilen?

Regner med at appen for Android og iOS er ganske like sånn, andre vet jeg ikke. Jeg har satt opp Facebook-appen på iPhone til å godta stedstjenester, så da kommer det opp hvor jeg er når jeg oppdaterer status via mobilen. Ellers bruker jeg av og til Places i FB-appen og "logger inn" på det stedet der jeg er.

Gjest lolllllllllllll

Syns det er litt skummelt jeg...

Da er det viktig at en har sjekket personverninnstillingene, hvem får se "hvor du er"... venner? Venners venner? Alle? Venner unntatt....

Kan du stole på alle de 2-400 vennene dine? Det kan jo hende at Lars fra 1. klasse har blitt kriminell... og ser at du er på mallorca... hm, det må jeg tipse kompisene mine om, tenker han... så kommer du hjem til robba kåk.

Mange som skriver hvor de er for å skryte...

Selv skryter jeg ikke av sånt før jeg er kommet vel hjem ;-)

Ah, det var deilig å komme hjem fra to uker med hete netter på Bali....

Annonse

Syns det er litt skummelt jeg...

Da er det viktig at en har sjekket personverninnstillingene, hvem får se "hvor du er"... venner? Venners venner? Alle? Venner unntatt....

Kan du stole på alle de 2-400 vennene dine? Det kan jo hende at Lars fra 1. klasse har blitt kriminell... og ser at du er på mallorca... hm, det må jeg tipse kompisene mine om, tenker han... så kommer du hjem til robba kåk.

Mange som skriver hvor de er for å skryte...

Selv skryter jeg ikke av sånt før jeg er kommet vel hjem ;-)

Ah, det var deilig å komme hjem fra to uker med hete netter på Bali....

Hmmm.......sant det du sier, noe å tenke på.

Det kommer ikke slike fb-poster av seg selv, så du kan være trygg på at du ikke plutselig poster slikt uten at du har valgt det selv. Man velger selv om man vil 'sjekke inn' på et sted, og du kan også gjøre dette uten å ha aktivert posisjoneringstjenester på den dingsen du surfer fra (mobilt/ipad/laptop). Det vil si at jeg kan også sjekke inn et sted jeg slettes ikke er, dette kan skje ved et uhell også, fordi det er mange steder i verden som heter det samme. Jeg sjekket en gang inn ved et utvell på et sted som lå et helt kontninent unna der jeg faktisk var. Folk ble rimelig 'wow-ed' over at jeg var i latinamerika sånn spontant... Nedtur å fortelle at jeg fortsatt var i gamlelandet. :-)

Kortversjonen: no worries, du sjekker ikke inn et sted uten at du gjør det aktivt. :-)

MEN, du kan poste en vanlig statusoppdatering på fb og det vil kunne stå under posten at du har postet f.eks 'Near oslo' eller 'near Tøyen' eller liknende. Jeg er usikker på om det er mobilens gps eller triangulering mellom mobilmaster som brukes, men sånnsett kan du avsløres ørlite mhp hvor du er henne i geografien. Noen andre her vet sikkert mer detaljer. Jeg har bare sett postere med smartmobil få denne typen 'undertekst' på sine poster. Dvs, mine poster får aldri slik informasjon på seg.. :-P

Regner med at appen for Android og iOS er ganske like sånn, andre vet jeg ikke. Jeg har satt opp Facebook-appen på iPhone til å godta stedstjenester, så da kommer det opp hvor jeg er når jeg oppdaterer status via mobilen. Ellers bruker jeg av og til Places i FB-appen og "logger inn" på det stedet der jeg er.

Henger meg på her. Jeg har ikke Places. Jeg har aldri skjønt hvordan det går til at jeg blir nevnt når andre sjekker inn. Altså "Petter er på Stortinget sammen med tonie". Er det da Petter som oppgir at han er sammen med meg, eller søker programmet opp andre på vennelista. Eller hva? Vet du det?

Henger meg på her. Jeg har ikke Places. Jeg har aldri skjønt hvordan det går til at jeg blir nevnt når andre sjekker inn. Altså "Petter er på Stortinget sammen med tonie". Er det da Petter som oppgir at han er sammen med meg, eller søker programmet opp andre på vennelista. Eller hva? Vet du det?

Petter oppgir det når han sjekker inn selv. Applikasjonen oppfordrer omtrent til det. ('who are you with?"). JEg spør alltid før jeg sjekker inn noen andre et sted, noe annet er skikkelig dårlig gjort!

Petter oppgir det når han sjekker inn selv. Applikasjonen oppfordrer omtrent til det. ('who are you with?"). JEg spør alltid før jeg sjekker inn noen andre et sted, noe annet er skikkelig dårlig gjort!

Det blir vel litt samme prinsipp som tagging?

Annonse

Det er Petter som forteller at han er sammen med deg når han sjekker inn. Tror du kan endre oppsettet sånn at han ikke kan gjøre det hvis du ikke liker det.

Enig. Jeg har havnet i endel merkelige situasjoner på grunn av det der. Det kan jo se helt feil ut noen ganger...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...