tie Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 Hei! Jeg har tidligere skrevet et innlegg her om sønnen min som hostet veldig og som hadde episoder hvor han ble veldig tett i brystet og hveste på utpust. Av legen fikk vi Ventoline miksture, og denne hjelper ganske bra mot hosten. Han er heller ikke forkjølet lengre, så han er ikke tett og hoster ikke så mye. Vi merker allikevel at han blir så utrolig klam og svett når han leker, og også når han går i vanlig tempo. Han er helt kaldklam over hele kroppen. Han blir ikke varm, men faktisk kald på hender og føtter, og klam og svett ellers. Det skal liksom ingenting til før han er gjennomvåt. Dette gjelder også for natta. Legen vi var hos, mente at dette kanskje kunne likne på astma. Kan astma bare vises ved at han blir svett og klam ved fysisk aktivitet, og raskere sliten? Han hoster også endel om natta, men mindre enn han gjorde for noen uker siden. Han har heller ikke hatt slike episoder hvor han ble veldig tett på lenge nå. Vi gir ham kun Ventoline mix. hvis han hoster veldig, og aldri ellers. Er det noen her som kan forklare meg litt hvordan astma hos små barn oppleves? Gutten vår er to år, og har matvareintoleranser/allergier og atopisk eksem fra før, så han er vel lit ekstra disponert for å utvikle astma. Jeg har en oppfatning av at barn med astma er veldig tette slik at du "hører" at det er astma på en måte! Håper noen skjønner spørsmålene mine, og har tid til å svare! På forhånden takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37787-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-barn-og-astma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 Jeg kommer tilbake til ditt spørsmål, først vil jeg kontakte de som virkelig har greie på barneastma. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37787-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-barn-og-astma/#findComment-143391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 31. oktober 2001 Del Skrevet 31. oktober 2001 Det er vanskelig å stille astmadiagnose på små barn, fordi luftveiene deres er så små at man lett kan forveksle med forkjølelse. Hvis barnet derimot er oftere tungpusten enn andre barn, hoster om natten, og man kan høre hvesing og piping , da er det rimelig å anta at det har astma eller pustebesvær. Særlig hvis det også dreier seg om allergier. Jeg forstår det slik at han ikke er blitt undersøkt direkte på astma. Det er viktig at han blir, syns jeg. Han har liksom flere tegn som kan tyde i den retningen, og det er viktig å starte behandling så snart som mulig hos små barn. Ventolin er vel og bra, men denne tar seg ikke av de hovne slimhinnene i luftveiene, kun anfallene. Astma er pr. definisjon en kronisk betennelsestilstand i luftveiene med varierende forløp. Hvis et barn har astma, er det nemlig viktig å starte med inhalasjonssteroider så snart som mulig for å forhindre skader på lungevevet. Be om henvisning til barnelege, gjerne med astma som spesialitet, og få gutten godt utredet. Det heter seg at man ikke skal sitte og vente på symptomer, men starte behandling. Astmabarn har ofte en tørr og hard hoste, særlig om natten og ved anstrengelse, de blir fortere slitne, blir ofte irritert, urolige, sinte, klengete og gråter lett. ( de er jo slitne!) Ofte klager de på smerter og ubehag, og har vansker for å si noe om hvor plagene kommer fra. Foreldre til astmabarn lærer seg fort å tolke forvarlslene på at nå kommer et anfall. Disse kan kommer dager eller timer før selve anfallet, og når man tolker dette riktig, kan man forebygge anfallet ved riktig medisinering. Alle astmabarn skal ha en behandlingsplan, som viser foreldre hvordan de skal medisinere ved de enkelte situasjoner. Dette høres kanskje vanskelig ut, men foreldre lærer fort, og når barnet vokser litt og har vendt seg til dette, kan han/hun også forvarslene. Så det aller viktigste nå er å få stillt en diagnose og evt startete behandling. Siden jeg svarte deg for noen dager siden, har jeg tillegnet meg masse kunnskap om astmabarn, som jeg gjerne deler med deg hvis du da altså har et astmabarn. Så kom tilbake når/om diagnosen er stillt, så skal du få masse god info. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37787-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-barn-og-astma/#findComment-143972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.