Gå til innhold

Rykninger ved innsovning

Anbefalte innlegg

Mannen (29 år) min "rykker" med beina, hoften eller ryggen i det han sovner - med den følgen at han våkner igjen. Dette skjer ofte 4-5 ganger hver kveld. Rykningene er såpass kraftige at jeg skvetter skikkelig hver gang, og jeg venter faktisk med å sovne selv til jeg vet han sover tungt!

Han hadde dette av og til tidligere, men nå i sommer og høst har det tiltatt. Jeg har lagt merke til at sønnen vår på 2,5 år gjør det samme av og til, når han har kommet opp i vår seng og holder på å sovne.

Hva er dette? Hvorfor skjer det, og er det grunn til bekymring av noe slag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37797-rykninger-ved-innsovning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste noe om det et sted men jeg kan ikke greie å komme på hva det var!

Noe om nervebaner og impulser og tekniske greier.

Men jeg husker at det er vanlig og overhodet ikke farlig, gjør det selv av og til faktisk!

Sambo reagerte på det en kveld her, og fikk et søvnig svar at jeg plumpa i vannet...Jeg kan ikke huske å ha svart i det hele tatt :)

Gjest Windsong

Jeg leste noe om det et sted men jeg kan ikke greie å komme på hva det var!

Noe om nervebaner og impulser og tekniske greier.

Men jeg husker at det er vanlig og overhodet ikke farlig, gjør det selv av og til faktisk!

Sambo reagerte på det en kveld her, og fikk et søvnig svar at jeg plumpa i vannet...Jeg kan ikke huske å ha svart i det hele tatt :)

Det er et nevrologisk fenomen, som vanligvis er fullstendig ufarlig.

Jeg hopper av og til noe sykt i det jeg sovner. Det er litt ekkelt, men ikke farlig.

Er dere i tvil, snakk med legen.

Jeg gjør det ofte selv i perioder. Mener å ha hørt at det er musklene som trekker seg sammen for å kunne slappe fullstendig av. Kanskje det er et tegn på at man er stresset eller veldig anspent. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg vet det er normalt. Det er også mange som drømmer at de faller eller hopper e.l rett etter at de har sovnet og derfor skvetter til.

Det er et nevrologisk fenomen, som vanligvis er fullstendig ufarlig.

Jeg hopper av og til noe sykt i det jeg sovner. Det er litt ekkelt, men ikke farlig.

Er dere i tvil, snakk med legen.

Også dyr kan ha de samme rykningene i kroppen når de sover/sovner. Den ene hunden min ligger og klynker og rister i søvne. Skulle likt å vite hva den drømmer om! :-)

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Det er vanlig at man rykker litt i armer og ben når man sovner. Du finner informasjon om mer uttalte varianter hvis du søker på Internett etter begrepene "periodic limb movement" eller "nocturnal myoclonia".

For en sikker vurdering av spørsmålet må han rådføre seg med legen sin.

Annonse

Jeg gjør det ofte selv i perioder. Mener å ha hørt at det er musklene som trekker seg sammen for å kunne slappe fullstendig av. Kanskje det er et tegn på at man er stresset eller veldig anspent. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg vet det er normalt. Det er også mange som drømmer at de faller eller hopper e.l rett etter at de har sovnet og derfor skvetter til.

Jeg har merket at jeg gjør det når jeg er litt stresset eller anspent, så det du skriver stemmer på meg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...