Gå til innhold

Kan dette være en årsak til høyt blodtrykk ?

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed om at jeg har for høyt blodtrykk for 3 uker siden. Da er det 10 år siden jeg var hos lege.

Jeg har nå målt trykket selv i 2 uker 4-5 ganger om dagen og det varierer mellom 184 pluss/minus 4 og120 på det lave pluss/minus 10. Lavest på ettermiddag etter midagsluren. Jeg er 55 år og har stresset mye i jobb de siste 10 åra( tatt doktorgrad ved siden av fullt arbeid osv). Er 88 kg og 180 cm høy, ikke røker, ikke alkohol. Litt lite mosjon.

SPØRSMÅLET: Kan forhøyet blodtrykk skyldes

dårlig sirkulasjons i den ene foten. Stram muskulatur, stillesitting. Jeg kjenner at det dårlig

sirkulasjon i foten, veksler mellom nummen og varmebølger .

• 5 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Vavik.

De trykkene du refererer er klart for høye, men det kan stilles spørsmål om hvor representative de er. Sannsynligvis vil du få et bedre mål for ditt blodtrykk hvis det ble registrert over et helt døgn, hvilket man kan gjøre med et enkelt apparat du går med i vanlig virksomhet, på arbeid, hjemme, samt om natten.

Årsaken til høyt blodtrykk kan være mange-fasettert, og som regel er det flere faktorer som kan være medskyldige. Av det som umiddelbart synes å kunne spille en rolle i ditt tilfelle er overvekt og manglende trening. Det er faktorer du lett kan påvirke selv, selv om det kan virke sannsynlig at du trenger medikamentell hjelp i noen grad. Ta det snarest opp med din lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...