Gå til innhold

Forholde seg til schizofrene

Anbefalte innlegg

Gjest Zyprexus
Skrevet

Hei!

Har en veninne som er schizofren og har en vrangforestilling, uten at jeg vil fortelle her hva det går ut på. Uansett er det noe hun tror, som jeg vet ikke stemmer. Hun snakker en del med meg om dette. Hvordan burde jeg forholde meg til dette? Bare tro på henne og snakke med, ignorere det eller prøve å forklare henne at hun er syk?

Er litt usikker, vil ikke bryte kontakten med henne heller for jeg er glad i henne og hun er en fin person!

Fortsetter under...

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg tror jeg hadde sagt til henne at du oppfatter det som en vrangforestilling. Dette er sikkert ikke noe som er nytt for henne, så hun burde vel ikke ta på vei hvis du sier det? Du behøver jo ikke poengtere at hun er syk, selv om hun vet det selv..

Hvis du tror hun vil støte deg vekk så hadde jeg latt vær å si noe og bare oversett det.

Jeg har to schizofrene venner og med spesielt hun ene så prater vi om hallusinasjonene hennes. Hun er trugg på meg siden jeg er en venn og har lettere for "å tro" at jeg snakker sant, i motsetning til behandler. Det følger jo gjerne med litt mistenksomhet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler en mellomting. Om hun prater alt for mye om dette, kan du si at du ikke deler hennes syn, at du ser annerledes på det, men at det ikke har noe å si for forholdet mellom dere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...