Gå til innhold

Tåler ikke hvetemel

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om at jeg ikke skal ha hvetemel. Når jeg spør på kaffeer om de har brød uten hvetemel, så spør de alltid om jeg kan bruke glutenfritt. Men om det er glutenfritt, men med hvetemel, så er vel ikke det greit? Eller? Håper noen kan oppklare dette for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378540-t%C3%A5ler-ikke-hvetemel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er hvetemel og ikke bare gluten du ikke tåler så kan du ikke spise glutefritt hvetemel heller vil jeg tro. Det blir jo det samme som at det er forskjell på laktoseintoleranse og melkeallergi.

"Glutenfritt hvetemel"! Nå har jeg hørt det og... :-) Finens simpelthen ikke glutenfritt hvetemel.

mvh

to cøliakikere i familien

Annonse

Det er viktig at du ikke eksponerer magen for det du ikke tåler, så dette må du selvfølgelig spørre din lege - ikke doldamer - om. Her i huset er vi to som ikke tåler melk, men årsaken er ulik. Jr tåler ikke melkeprotein, mens jeg er laktoseintolerant og tåler noen produkter bedre enn andre. Jr derimot har lav toleranse mot alle meieriprodukter som inneholder melkeprotein. Bestill en time og få forklart hvordan du skal forholde deg til dette.

'' Men om det er glutenfritt, men med hvetemel, så er vel ikke det greit? ''

Jo, det kan være rester av hvetestivelse i en del produkter definert som glutenfrie. Dersom man er allergisk mot hvete tåler man ikke at noe hvetestivelse, mens mange med cøliaki tolererer dette. Se http://allergikokken.no/matallergi--intoleranse/coliaki--glutenintoleranse/dette-kan-du-spise/

Glutenfritt mel er uten hvetemel - så det går helt greit.

''Glutenfritt mel er uten hvetemel - så det går helt greit.

''

En del av de glutenfrie melsortene inneholder hvetestivelse (uten gluten). Dersom man er allergisk mot hvete, så tåles ikke nødvendigvis glutenfritt mel.

Annonse

Har du cølikaki? Eller er du allergisk mot rent hvetemel? Det er to forskjellige ting. Jeg tåler heller ikke hvetemel, men velger alltid salat eller slikt for å være på den sikre siden.

Takk for svar, alle sammen! Det ser ut som jeg kan spise glutenfritt da. Jeg blir ikke dårlig om jeg spiser hvetemel, bare det ikke er for mye og hele tida. Forbrenninga mi går i stå hvis jeg får i meg for mye hvetemel og sukker, eneste måten å holde vekta på for meg er å unngå det.

Takk for svar, alle sammen! Det ser ut som jeg kan spise glutenfritt da. Jeg blir ikke dårlig om jeg spiser hvetemel, bare det ikke er for mye og hele tida. Forbrenninga mi går i stå hvis jeg får i meg for mye hvetemel og sukker, eneste måten å holde vekta på for meg er å unngå det.

''Forbrenninga mi går i stå hvis jeg får i meg for mye hvetemel og sukker, eneste måten å holde vekta på for meg er å unngå det.''

Er det en lege som har fortalt deg dette?

Med vennlig hilsen

''Forbrenninga mi går i stå hvis jeg får i meg for mye hvetemel og sukker, eneste måten å holde vekta på for meg er å unngå det.''

Er det en lege som har fortalt deg dette?

Med vennlig hilsen

Nei, det har jeg funnet ut av meg selv gjennom mange år. Det påvirker helsa negativt på anre måter enn vekta også. leger er etter min erfaring ikke så veldig ivrige etter å diskutere matens virkning på kroppen, de vet mer om medisiners virkning enn matens.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...