Cherry Lady Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Jeg har fått beskjed om at jeg ikke skal ha hvetemel. Når jeg spør på kaffeer om de har brød uten hvetemel, så spør de alltid om jeg kan bruke glutenfritt. Men om det er glutenfritt, men med hvetemel, så er vel ikke det greit? Eller? Håper noen kan oppklare dette for meg. 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Har du cølikaki? Eller er du allergisk mot rent hvetemel? Det er to forskjellige ting. Jeg tåler heller ikke hvetemel, men velger alltid salat eller slikt for å være på den sikre siden. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Hvis det er hvetemel og ikke bare gluten du ikke tåler så kan du ikke spise glutefritt hvetemel heller vil jeg tro. Det blir jo det samme som at det er forskjell på laktoseintoleranse og melkeallergi. 0 Siter
....AV Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Hvis det er glutenfritt så inneholder det ikke hvetemel. Det kan imidlertid inneholde hvetestivelse, så hvis du skal holde deg unna det også, så må du spise mat som er "naturlig glutenfritt". 0 Siter
....AV Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Hvis det er hvetemel og ikke bare gluten du ikke tåler så kan du ikke spise glutefritt hvetemel heller vil jeg tro. Det blir jo det samme som at det er forskjell på laktoseintoleranse og melkeallergi. Det finnes ikke noe som heter glutenfritt hvetemel. 0 Siter
Sepe Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Hvis det er hvetemel og ikke bare gluten du ikke tåler så kan du ikke spise glutefritt hvetemel heller vil jeg tro. Det blir jo det samme som at det er forskjell på laktoseintoleranse og melkeallergi. "Glutenfritt hvetemel"! Nå har jeg hørt det og... :-) Finens simpelthen ikke glutenfritt hvetemel. mvh to cøliakikere i familien 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Det er viktig at du ikke eksponerer magen for det du ikke tåler, så dette må du selvfølgelig spørre din lege - ikke doldamer - om. Her i huset er vi to som ikke tåler melk, men årsaken er ulik. Jr tåler ikke melkeprotein, mens jeg er laktoseintolerant og tåler noen produkter bedre enn andre. Jr derimot har lav toleranse mot alle meieriprodukter som inneholder melkeprotein. Bestill en time og få forklart hvordan du skal forholde deg til dette. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 "Glutenfritt hvetemel"! Nå har jeg hørt det og... :-) Finens simpelthen ikke glutenfritt hvetemel. mvh to cøliakikere i familien jajajaja - jeg gjorde et forsøk. ) Går det ikke an å ta glutenet ut av hvetemelet da? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Glutenfritt mel er uten hvetemel - så det går helt greit. 0 Siter
frosken Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 '' Men om det er glutenfritt, men med hvetemel, så er vel ikke det greit? '' Jo, det kan være rester av hvetestivelse i en del produkter definert som glutenfrie. Dersom man er allergisk mot hvete tåler man ikke at noe hvetestivelse, mens mange med cøliaki tolererer dette. Se http://allergikokken.no/matallergi--intoleranse/coliaki--glutenintoleranse/dette-kan-du-spise/ 0 Siter
frosken Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Glutenfritt mel er uten hvetemel - så det går helt greit. ''Glutenfritt mel er uten hvetemel - så det går helt greit. '' En del av de glutenfrie melsortene inneholder hvetestivelse (uten gluten). Dersom man er allergisk mot hvete, så tåles ikke nødvendigvis glutenfritt mel. 0 Siter
Sepe Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 jajajaja - jeg gjorde et forsøk. ) Går det ikke an å ta glutenet ut av hvetemelet da? Nei! :-) Finnes selvsagt glutenfritt mel, men ikke glutenfritt hvetemel. mvh 0 Siter
zellica Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 http://www.npif.no/index.php?name=Vaar_mat_-_vaar_behandling%2FGluten_-_hvordan_tyde_innholdsfortegnelser.html 0 Siter
caprice Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 "Glutenfritt hvetemel"! Nå har jeg hørt det og... :-) Finens simpelthen ikke glutenfritt hvetemel. mvh to cøliakikere i familien Sukk - tenk så fint om det hadde eksisterg glutenfritt hvetemel.... *tre cøliakere i familien* 0 Siter
Cherry Lady Skrevet 20. april 2012 Forfatter Skrevet 20. april 2012 Har du cølikaki? Eller er du allergisk mot rent hvetemel? Det er to forskjellige ting. Jeg tåler heller ikke hvetemel, men velger alltid salat eller slikt for å være på den sikre siden. Takk for svar, alle sammen! Det ser ut som jeg kan spise glutenfritt da. Jeg blir ikke dårlig om jeg spiser hvetemel, bare det ikke er for mye og hele tida. Forbrenninga mi går i stå hvis jeg får i meg for mye hvetemel og sukker, eneste måten å holde vekta på for meg er å unngå det. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 21. april 2012 Skrevet 21. april 2012 ''Glutenfritt mel er uten hvetemel - så det går helt greit. '' En del av de glutenfrie melsortene inneholder hvetestivelse (uten gluten). Dersom man er allergisk mot hvete, så tåles ikke nødvendigvis glutenfritt mel. Det går an, ja. 0 Siter
Sør Skrevet 21. april 2012 Skrevet 21. april 2012 Takk for svar, alle sammen! Det ser ut som jeg kan spise glutenfritt da. Jeg blir ikke dårlig om jeg spiser hvetemel, bare det ikke er for mye og hele tida. Forbrenninga mi går i stå hvis jeg får i meg for mye hvetemel og sukker, eneste måten å holde vekta på for meg er å unngå det. ''Forbrenninga mi går i stå hvis jeg får i meg for mye hvetemel og sukker, eneste måten å holde vekta på for meg er å unngå det.'' Er det en lege som har fortalt deg dette? Med vennlig hilsen 0 Siter
Cherry Lady Skrevet 21. april 2012 Forfatter Skrevet 21. april 2012 ''Forbrenninga mi går i stå hvis jeg får i meg for mye hvetemel og sukker, eneste måten å holde vekta på for meg er å unngå det.'' Er det en lege som har fortalt deg dette? Med vennlig hilsen Nei, det har jeg funnet ut av meg selv gjennom mange år. Det påvirker helsa negativt på anre måter enn vekta også. leger er etter min erfaring ikke så veldig ivrige etter å diskutere matens virkning på kroppen, de vet mer om medisiners virkning enn matens. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.