Gå til innhold

diagnose,aap,uføre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ansatte/saksbehandlere ved NAV påstå at jeg har psykiske plager,nekte vidre tiltak i hht vedtak,og be meg søke uføretrygd,og be meg gå til psykriatri for å stille diagnose.ellers stopper aap.(yrkesettet attføring) jeg har fullført 2år for å få fagbrev sm helseagarbeider,og over 1 år praksis, mangler nå 1 år praksis i bedrift, eller 2 år som lærling.Jeg startet opp men etter 2 dager avbryter jeg mistrivsel og rygg smerter .KOntakter lege får sykemeld og henvist til fysoterapi, som skriver til fastlegen at jeg muig kan vær ut i aktiv jobb nå, og setter opp behandlings tider. da fastlegen kommer for å vær med på dette siste møte,sier han at brev fra fysoterapaut ikke har ankommet, selv om jeg selv så på at det ble sendt fastlegen.NAV ryr seg ikke om disse opplysningene om min fysiske helse, de sier det er ubetydelig,for de vil ha en psykis utreding av meg.fordi jeg ikke kan stå i et attføringsløpOg de ønsker å gimeg uføretrygd..Og om jeg ikke gjør dette frivillig, vl jeg ikke få mere aap,og heller ikke vurdert rett til uføretrygd,noe som avhenger av resultat på utredningen.Er dette virkeligheten ved NAV

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

NAV kan be om vurdering av en hvilken som helst spesialist som de mener er relevant for saken.

Om du slutter i en jobb etter to dager grunnet mistrivsel, er det meget relevant å undersøke psyken.

Skrevet

''Jeg startet opp men etter 2 dager avbryter jeg mistrivsel og rygg smerter''

De aller fleste trenger en tid før de begynner å trives på jobben, de første ukene er alt helt nytt og det er sjelden man kan si man stortrives da. Ryggsmertene kom kanskje av at du begynte å gjøre ting du ikke var vant med fra før, dette ville gått seg til om du hadde hatt litt tålmodighet (og gode sko?), dersom disse smertene oppsto i løpet av disse to dagene.

Gjest tjorvenkatta
Skrevet

''Kan ansatte/saksbehandlere ved NAV påstå at jeg har psykiske plager''

De har lov til å lure på om du har det, ja og om dette påvirker din evne til å stå i jobb. Hva som gjør at de undres over dette må du eventuelt høre med dem om. Antar du har vært i noen tiltak eller har vært sykmeldt i perioder, for eksempel og at de har noe kjennskap til din fungering, din livssituasjon og dine plager. Det er jo vilkåret for å få AAP at du har "nedsatt arbeidsevne" og det handler ikke bare om diagnoser, men også fungering. Du har antagelig fyllt ut en egenvurdering blant annet, og kanskje hatt samtaler på NAV samt at de har fått opplysninger fra fastlege og kanskje fra arbeidsgivere eller tiltak du har vært på - og dette kan danne grunnlag for ulike spørsmål om "hvor skoen trykker", om hva som kan være lurt å ta tak i fordi det hindrer deg ift jobbfungering.

''nekte vidre tiltak i hht vedtak''

Ja, om det er hensiktsmessig og nødvendig så kan din aktivitetsplan endres.

''og be meg søke uføretrygd''

De kan gi råd om hva de tenker er lurt, men de kan ikke tvinge deg til å søke trygd. Om du ønsker å feks flytte hjem til familiemedlemmer og leve av dem og Frelsesarmeen istedenfor å få penger fra NAV så nekter ikke NAV deg det.

NAV vil ikke at folk søker trygd før det dokumentert godt rundt helse, funksjons- og arbeidsevne. I de fleste tilfeller innebærer dette at en også må prøve ut arbeidsevnen - prøve å fungere i jobb eller noe som ligner jobb. NAV anbefaler ikke folk å søke uføretrygd om de mener at personen kan jobbe - NAVs mål er å få folk i jobb. Det er juleaften og 17-mai på en gang når en NAV-veileder får en person med nedsatt helse ut i jobb,- det er ikke å tråkke på folk som gjør at en kan trives med jobben i NAV - selv om jeg selvsagt ikke skal påstå at det ikke fins sadistiske veiledere med spesielle interesser i denne etaten.

''og be meg gå til psykriatri for å stille diagnose.ellers stopper aap.(yrkesettet attføring)''

Ja, NAV kan be om nødvendige helsemessige opplysninger og utredninger for at din arbeidsevne skal vurderes og for å vurdere hva som er hensiktsmessige tiltak for at du skal komme i arbeid eller for å vurdere dine muligheter for å komme i arbeid. Diagnose er ikke i seg selv noe hinder,- det er snakk om en helhetsvurdering av ikke bare deg, men også ressurser/begrensninger du har rundt deg, det lokale arbeidsmarkedet osv.

''jeg har fullført 2år for å få fagbrev sm helseagarbeider,og over 1 år praksis, mangler nå 1 år praksis i bedrift, eller 2 år som lærling.Jeg startet opp men etter 2 dager avbryter jeg mistrivsel og rygg smerter .KOntakter lege får sykemeld og henvist til fysoterapi, som skriver til fastlegen at jeg muig kan vær ut i aktiv jobb nå, og setter opp behandlings tider. da fastlegen kommer for å vær med på dette siste møte,sier han at brev fra fysoterapaut ikke har ankommet, selv om jeg selv så på at det ble sendt fastlegen.NAV ryr seg ikke om disse opplysningene om min fysiske helse, de sier det er ubetydelig,for de vil ha en psykis utreding av meg.fordi jeg ikke kan stå i et attføringsløpOg de ønsker å gimeg uføretrygd..''

Her vil bare historikken i din sak si noe om hva som gjør at NAV vurderer at det er lurt med psykisk utredning og å eventuelt søke uføretrygd. Ut fra saksgangen i NAV så vil det være dumt å anbefale noen å søke uføretrygd før en har dokumentert helse, arbeidsevne og sammenhengen mellom dette og vurderer at det svært lite sannsynlig at en person kommer i vanlig jobb. Så jeg antar at de ikke mener at det er aktuelt å vurdere før du er utredet,- og kanskje kan du regne med mer utprøving også - spørs hvor mye du har prøvd før og hva som kommer fram fra utredningen.

''Og om jeg ikke gjør dette frivillig, vl jeg ikke få mere aap,og heller ikke vurdert rett til uføretrygd,noe som avhenger av resultat på utredningen.Er dette virkeligheten ved NAV''

Ja, det høres vanlig ut - men jeg tror det er noen ting du har overdrevet her eller misforstått i forhold til dette med tvang i forhold til å søke om uføretrygd. Historikken i saken din, antall tiltak, jobbhistorikk, sykehistorikk, hendelser i tiltak, vurdering fra tiltak osv er nok opplysninger som NAV legger vekt på i sine anbefalinger til deg.

Om du ikke samarbeider om å finne ut av hva som kan hjelpe deg for å komme i arbeid, eller om det er noe poeng å prøve å hjelpe deg i arbeid - syns du da det er rimelig at du skal få stønad fra NAV? Hvorfor det, i så fall? Jobben din er på en måte å være i aktiv i denne prosessen fram mot jobb, eller avklaring av arbeidsevne. Selvsagt skal dette tuftes på en respekt for deg som person og du skal medvirke og si din mening. Men at NAV har makt og sitter med siste ordet er nok noe du i likhet med andre NAV-brukere må tåle.

Jeg jobber verken med å saksbehandle AAP eller uføretrygd, men jobber i NAV og gjør en del av disse vurderingene sammen med andre saksbehandlere/veiledere,- så jeg kan litt om dette uten at jeg er noen ekspert.

Skrevet

NAV kan be om vurdering av en hvilken som helst spesialist som de mener er relevant for saken.

Om du slutter i en jobb etter to dager grunnet mistrivsel, er det meget relevant å undersøke psyken.

Beklager at jeg forvirret dere med ordet mistrivsel. Jeg ønsker at dere leser innlegget mitt en gang til og da kanskje dere ser hva jeg synes er merkelig: det er hvorfor NAV ikke kan godta og ikke tror på hva jeg sier, og ikke er inntressert i å innhente papirer /informasjon fra fysoterapaut, hva han har funnet, behandling, prognose for og når jeg blir bedre.Kan NAV la være å ta hensyn til dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...